Blog

Strategia social media w e-commerce

Każdego miesiąca przybywa blisko 47 milionów nowych użytkowników mediów społecznościowych. To potężna baza potencjalnych klientów na produkty firm działających w e-commerce. Zastanawiasz się, jak zaistnieć w mediach społecznościowych, zbudować rozpoznawalność i pozyskać nowych klientów? Potrzebna Ci strategia marketingowa dla social media w e-commerce. Sprawdź, jak ją stworzyć krok po kroku.

Strategia social media w e-commerce – od czego zacząć?

Zaczynając pracę nad strategią marketingową każda agencja reklamowa social media działa według określonego planu. Pomaga on wdrażać poszczególne działania, zachować systematyczność oraz monitorować kolejne kroki. Co należy wziąć pod uwagę przy opracowywaniu strategii social media w e-commerce?

  • Analiza otoczenia

Co to dokładnie oznacza? Przede wszystkim analizę konkurencji oraz…własnej marki. Strategia social media musi uwzględniać mocne i słabe strony Twojego biznesu. Pamiętaj, że „minusy” możesz wykorzystać „na plus”. Jeśli sprzedajesz produkty typu handmade, to siłą rzeczy czas realizacji zamówienia jest dłuższy. Nie ukrywaj tego przed klientami. Podkreślaj na każdym kroku, że produkty są przygotowywane indywidualnie. Zrób z tego mocną stronę i przewagę nad konkurencją. Zbadaj także mocne i słabe strony konkurencji. Wykorzystaj je w swojej strategii marketingowej. Nie przez deprecjonowanie konkurencyjnych firm, ale podkreślanie swoich przewag, nazywamy to poszukiwaniem błękitnego oceanu.

  • Określenie celów

Cel wydaje się prosty – zwiększyć sprzedaż. Czy wiesz, jak to osiągnąć? Wzrost sprzedaży to finalny efekt kilku składowych. Do lepszych wyników sprzedażowych nie dojdziesz, robiąc jeden duży krok. Możesz to osiągnąć etapami. Takie fazy określa każda agencja reklamowa social media. Jest to przede wszystkim budowanie świadomości marki, zdobywanie zaufania odbiorców i tworzenie więzi na linii marka-konsument. To właśnie aspekty, które finalnie przekładają się na decyzje zakupowe klientów.

  • Ustalenie grupy docelowej

Skuteczność sprzedaży zależy od właściwego określenia grupy docelowej. Pomyśl, komu potrzebne są Twoje produkty. Zastanów się, na jakie kwestie zwracają uwagę poszczególne grupy odbiorców. Na tej podstawie stwórz persony, dzięki którym określisz profil idealnego klienta. Znajomość problemów i oczekiwań potencjalnych odbiorców pomoże Ci stworzyć skuteczną komunikację. Bez określenia grupy docelowej Twoja strategia marketingowa nie będzie skuteczna.

  • Wybór kanałów social media

Każdy kanał social media ma swoją specyfikę. Przy wyborze nie kieruj się wyłącznie liczbą aktywnych użytkowników danej platformy. Zdecyduj się na ten kanał social media, który ma największy potencjał w zakresie oferowanych przez Ciebie produktów. Masz w ofercie sprzęt remontowo-budowlany? Zaprezentuj jego działanie na YouTube. Sprzedajesz kosmetyki? Zacznij publikować przydatne tutoriale na Tik Toku. Oczywiście nie musisz ograniczać się do jednego kanału komunikacji. Zacznij od tego, który najpełniej odpowiada specyfice Twojej firmy. Następnie poszerzaj swoją obecność o kolejne. W ten sposób pokażesz odbiorcom, że Twoja marka się rozwija.

  • Opracowanie sposobu komunikacji

Przemyśl dobrze, co chcesz przekazać na swoich profilach oraz poprzez reklamy w social mediach. Zastanów się, co ma utkwić w głowach użytkowników po przeczytaniu tych treści. Odpowiedź jest prosta – rozwiązanie problemu. Znasz go już, bo wcześniej określiłeś grupę docelową i stworzyłeś persony. Jak to wygląda w praktyce? Załóżmy, że sprzedajesz łóżeczka dla niemowląt. Dla Twojej grupy docelowej najważniejsze będzie to, czy meble są bezpieczne. Mniejsze znaczenie ma ich efektowny wygląd. Dlatego w swojej komunikacji powinieneś położyć nacisk na informacje techniczne.

Te 5 filarów strategii marketingowej wykorzystuje większość agencji reklamowych social media. Jeśli myślisz o wdrożeniu lub poprawie skuteczności Twoich social mediów w e-commerce, to powinieneś na nich budować strategię marketingową.

Jakie są cele strategii social media w e-commerce?

Prowadzenie social media to nie zabawa. Pozyskiwane lajki dają satysfakcję, ale nie mogą być celem samym w sobie. Jakie zatem korzyści może przynieść obecność Twojego biznesu w mediach społecznościowych. Oto 4 najważniejsze cele, jakie realizują doświadczone agencje reklamowe social media.

  1. Zwiększanie świadomości marki

Prowadzenie Instagram, Facebooka czy Tik Toka pomaga zwiększyć ekspozycję marki w mediach społecznościowych. Co to oznacza w praktyce? Więcej osób dowie się o istnieniu Twojego sklepu i będzie miało okazję zapoznać się z jego asortymentem. Zaletą social mediów w e-commerce jest łatwość dotarcia do określonych grup odbiorców z najbardziej atrakcyjnym przekazem.

  1. Budowanie lojalności klientów

Obecność Twojej marki w mediach społecznościowych pomaga budować pozytywne relacje z klientami. W ten sposób wzmacniasz waszą więź i wizerunek marki. Budujesz zaufanie, które będzie procentować w postaci nowych zamówień lub poleceń (social proof).

  1. Poprawa obsługi klientów

Klienci lubią komunikować się z marką poprzez media społecznościowe. Na przykład w sprawie złożonego zamówienia czy konkretnego problemu. Oferując takie możliwości, zyskujesz przewagę nad konkurencją. Najlepiej powierzyć to zadanie jednemu z pracowników. Nawet doświadczona agencja reklamowa social media nie zna tak dobrze specyfiki Twojej branży, aby skutecznie realizować obsługę klienta.

  1. Zwiększenie sprzedaży

Czego oczekuje większość firm inwestujących swój czas i pieniądze w media społecznościowe? Oczywiście realnych korzyści finansowych. A te oznaczają zwiększenie sprzedaży. Płatne kampanie jak Facebook Ads pomagają dotrzeć do odbiorców o wysokim potencjale konwersji. Oznaczanie produktów bezpośrednio w kanałach social media dodatkowo ułatwi dokonywanie zakupu.

Masz już sprecyzowane cele obecności Twojej marki w social media. Czas teraz na wybór kanałów komunikacji. Możesz prowadzić je samodzielnie lub powierzyć to zadanie agencji reklamowej social media.

Jak wybrać kanały social media w e-commerce?

Prowadzenie fanpage to obowiązek każdego właściciela biznesu. To zdanie zapewne słyszałeś wielokrotnie. Nie może być ono jedynym powodem obecności Twojej marki w mediach społecznościowych. Musisz wiedzieć, po co zakładasz profil na danym portalu i w jakim celu wykupujesz płatną reklamę.

Poniżej omawiamy najpopularniejsze kanały social media w e-commerce:

  • Facebook

Z tej platformy korzystają przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lata (6,2 mln użytkowników). Większość z nich to kobiety (55,7%). Facebook zyskuje równie dużą popularność wśród odbiorców w wieku 18-24 lata (23,2%) oraz 35-44 lata (20,9%). Czy Twoja grupa docelowa wpisuje się w ten schemat? Wiesz już zatem, jaki kanał wybrać. A co publikować? Największą popularnością na Facebooku cieszą się posty wideo, treści informacyjno-edukacyjne oraz posty sponsorowane.

  • Instagram

Czy wiesz, że aż 60,7% użytkowników Instagrama to kobiety? Ta platforma jest najpopularniejsza wśród osób w wieku 18-24 lat (34,2% użytkowników) oraz 25-34 lata (29,5% użytkowników). Jakie treści warto publikować na Instagramie? Postaw przede wszystkim na wysokiej jakości zdjęcia, stories i reels oraz posty influencerów.

  • LinkedIn

Prowadzenie LinkedIn w e-commerce ma sens! Jest to niedoceniana platforma, która może przynieść Twojej marce wiele korzyści. Przede wszystkim ułatwia pozyskiwanie kontaktów biznesowych i budowanie wartości firmy. Z LinkedIn w Polsce korzysta prawie 6 mln osób. Najwięcej użytkowników jest w przedziale 25-34 lata (51,7%). Na LinkedIn warto publikować profesjonalne i branżowe treści, case studies, informacje na temat osiągnięć firmy oraz treści wideo. Nie zapominaj także o LinkedIn Ads.

  • YouTube

YouTube króluje wśród użytkowników w wieku 25-34 lata. Dużą popularność zyskuje również w przedziale 35-44 lat. Większość użytkowników YouTube stanowią mężczyźni (53,9%). Na uwagę zasługuje także duża konkurencja. Co godzinę na YouTube przesyłanych jest prawie 500 godzin nowych treści. Co publikować na firmowym kanale? Przede wszystkim poradniki, treści edukacyjne oraz recenzje produktów czy unboxingi.

  • TikTok

Tik Tok jest najpopularniejszy wśród młodzieży w wieku 18-24 lata (53%). Aktualnie 57% użytkowników to kobiety. Obecnie jest to jedyna platforma realnie zagrażająca Facebookowi. Warto promować na niej swoją markę wykorzystując także TikTok Ads. Na tej platformie sprawdzają się przede wszystkim krótkie filmy wideo, poradniki oraz treści nawiązujące do aktualnych trendów.

Każda agencja reklamowa social media dobiera dla swoich klientów najefektywniejsze kanały komunikacji. Ty możesz zrobić to samodzielnie lub skorzystać ze wsparcia specjalistów.

W jakie działania inwestują najlepsze agencje reklamowe social media?

Opracowanie strategii dla social mediów w e-commerce jest ważne, ale samo w sobie nie zapewni Ci sukcesu. Kluczowe są konkretne działania podejmowane w mediach społecznościowych. Przykład? Wiesz, że najbardziej opłaca Ci się reklama na IG. Jednak nie masz pomysłu, jakie treści publikować, aby osiągnąć założone cele. Jako doświadczona agencja reklamowa social media przygotowaliśmy dla Ciebie konkretne wskazówki. Oto 5 działań, które pchną Twoje media społecznościowe w dobrym kierunku:

  1. Budowanie autorytetu

Odbiorcy Twoich treści są coraz bardziej świadomi. Dlatego dokładnie sprawdzają sklepy, w których mają zrobić zakupy. Według badań postępuje tak nawet 75% konsumentów. Dlatego jednym z priorytetów social mediów w e-commerce jest budowanie wiarygodności marki.

  1. Publikowanie wideo

Czy wiesz, że aż 88% konsumentów oczekuje więcej treści wideo od obserwowanych marek? Dlatego powinieneś zainwestować w prowadzenie Tik Toka oraz Instagram Stories. Wideo to jeden z najpopularniejszych i najbardziej wpływowych rodzajów treści w social media.

  1. Współpraca z influencerami

Wartość obszaru influencer marketingu szacuje się na 16,4 miliarda dolarów. Dobry influencer może pomóc w znaczącej redukcji zapasów Twojego sklepu online. Dzięki twórcom internetowym zwiększysz zasięg swojej marki, dostarczysz tzw. social proof (potwierdzenie jakości produktów) oraz pozyskasz nowych obserwujących.

  1. Promowanie treści użytkowników

Zachęcaj użytkowników do dzielenia się opinią o Twoich produktach. Może to być opis, zdjęcia lub recenzja wideo. Poproś ich o oznaczanie Twojej marki, a następnie udostępniaj treści na profilu firmowym. W ten sposób pozyskasz darmowe treści, które promują Twoje produkty i markę, a także budują społeczny dowód słuszności.

  1. Częste publikacje

Dlaczego warto często publikować posty? Ponieważ to pomaga zdobyć uwagę odbiorców. Dodatkowo możesz testować różne formy przekazu i analizować ich skuteczność. Zadbaj o regularną publikację treści do social mediów w e-commerce. To zapewni spójność Twoich działań w mediach społecznościowych. Pokazuj w mediach społecznościowych wartości swojej firmy. Angażuj się w trendy i sprawy społeczne. W ten sposób ułatwisz odbiorcom zapamiętanie Twojej marki.

Chcesz zacząć efektywnie działać w social media? A może potrzebujesz zmiany nieskutecznej strategii na bardziej efektywną? Nasza agencja marketingowa pomoże Ci wyznaczyć i zrealizować cele biznesowe w social media. Mamy kompetencje, doświadczenie i bogate portfolio w tym zakresie. Zaufaj naszej agencji reklamowej social media. Wykorzystaj do maksimum obecność Twojej marki w mediach społecznościowych. Skontaktuj się z nami, aby otrzymać indywidualną ofertę dostosowaną do specyfiki Twojego biznesu.