Instagram w biznesie
Kanały social media dają ogromną szansę promocji w Internecie – dobrze wykorzystana potrafi przynieść zyski zarówno w dużych, jak i mniejszych firmach, a także przy budowaniu wizerunku marki osobistej.
Należy pamiętać, że wybór platform jest bardzo szeroki. Każda z nich ma inną specyfikę i działa na różnych zasadach. Przed założeniem konta firmowego na jednej z nich, warto poznać ją dokładnie i wybrać najbardziej dostosowaną do naszych potrzeb.
Instagram jest obecnie drugim największym na świecie portalem społecznościowym, plasującym się tuż po Facebooku w rankingach popularności. W Polsce jest to aż 7 mln aktywnych użytkowników. Dobre zdjęcia i merytoryczne treści są świetną drogą do efektywnej promocji produktów i usług.
Myśląc o Instagramie pierwsze, co przychodzi mi na myśl to złote trio, które jest kluczem do sukcesu: spójność, zaangażowanie i merytoryka.
Spójność
Spójność treści określi klienta docelowego i sprawi, że będzie on odwiedzał nasz kanał chętniej. Zastanów się, kto będzie odbiorcą twoich treści oraz co może jego zainteresować. Jesteś fotografem? Publikuj swoje najpiękniejsze zdjęcia albo backstage z sesji. Masz firmę techniczną? Pokaż ludzi, którzy odpowiadają za wasze projekty. Nie zakładaj, że tylko określone branże są w stanie dobrze zaprezentować się na zdjęciach. Przy odrobinie kreatywności, nawet z pozoru najnudniejsza branża na rynku, może przekazywać ciekawe i atrakcyjne wizualnie treści. Uważaj tylko na tworzenie zbyt wielu różnych typów postów, bo mogą wprowadzić odbiorcę w niepotrzebne zamieszanie.
Zaangażowanie
Aby utrzymać stały kontakt z Obserwującymi i zachęcić ich do odwiedzania naszego konta, musimy być mocno zaangażowani w publikację treści. Mówi się, że absolutne minimum to 3 zdjęcia tygodniowo, ale instagramowe wilki wrzucają nawet kilka zdjęć dziennie. Warto też poświęć swój czas na stały kontakt z Obserwującymi. Odpisuj na komentarze, sprawdzaj skrzynkę odbiorczą. Dodawaj Stories. Przypominaj im, że ciągle jesteś aktywny. Pomyśl też, co może zaangażować odbiorcę do interakcji z tobą? Zwykłe „Cześć! Co słychać?” już dawno wyszło z mody i przestało działać. Musisz być bardziej kreatywny 🙂
Merytoryka
Czas na merytorykę. Zacznijmy od kwestii podstawowej, na której opiera się cały ekosystem Instagrama, czyli zdjęciach. To proste. Muszą być ładne 🙂 Chociaż nikt nie zostaje fotografem w jeden dzień, uwierz, że ciągłe eksperymentowanie i praktyka pomogą ci robić coraz lepsze ujęcia. Nie zapominajmy o tym, że opisy pod zdjęciami są również bardzo ważne. W publikowanych tekstach bądź autorytetem w swojej dziedzinie. Daj ludziom wartość, z której mogą korzystać. Pamiętaj, że Instagram jest miejscem bardziej intymnym, niż Facebook. Nie cieszą się tu popularnością suche teksty reklamowe, skopiowane jeden do jednego z firmowej strony internetowej. Pisz po ludzku, jak do osoby, którą naprawdę lubisz i chcesz jej pomóc:) Traktuj Obserwujących, jak swoich znajomych. Dbaj o nich, publikując wartościowy content.
A teraz kilka tipów ode mnie, jak krok po kroku rozwinąć biznesowe konto na Instagramie.
Nazwa użytkownika
Rzecz niby banalna, ale uważam, że należy poświęcić jej większą uwagę, niż nam się na pozór wydaje. W końcu po nazwie użytkownika ludzie wyszukują konta na Instagramie. Upewnij się, że wybrana przez ciebie nazwa użytkownika jest jak najbardziej kojarzona z twoją marką. Oczywiście, mnogość kont i wykorzystanych już nicków, utrudnia zadanie, ale warto poświęcić trochę więcej czasu na przebadanie wszystkich dostępnych możliwości.
Extra tip: Koniecznie wpisz pełną nazwę swojej firmy w Bio. Ta sekcja również podlega przeszukiwaniu, więc nawet, jeśli nie jesteś do końca zadowolony z nazwy użytkownika, będziesz mieć pewność, że klienci Ciebie i tak znajdą, właśnie po nazwie firmy.
Zdjęcie profilowe
Tutaj jest jedna, prosta zasada. Jeśli jesteś osobą prywatną – dodaj swoje własne zdjęcie, jeśli to konto firmy – wstaw jej logo.
Bio
Czyli krótki opis, który znajduje się pod zdjęciem profilowym. Weź kartkę, długopis i odpowiedz sobie na poniższe pytania.
Kim jesteś?
Czym zajmuje się twoja firma?
Co masz do zaoferowania?
Jaką wartość otrzymają od ciebie odbiorcy?
Czego obserwator może się od ciebie dowiedzieć?
Co możesz mu pokazać?
Czego twój obserwator jest ciekawy?
A teraz wyobraź sobie swojego klienta docelowego i motywy, które nim kierują. Wybierz z listy 3 punkty, które będą dla niego najistotniejsze i którymi będziesz mógł najskuteczniej sprzedać swoje usługi. Wpisz je teraz w Bio:)
Content
Nie projektuj swoich przekonań na klientach. Najpierw zrób research. Sprawdź, co w ostatnim czasie jest „klikalne”. Możesz zrobić to ręcznie, przeszukując sieć lub skorzystać z profesjonalnych analizatorów online typu BuzzSumo.
Co ważne, klienta nie zaciekawi już tylko prezentacja oferty. Twoim celem jest rozwiązanie problemów lub zrealizowanie jego potrzeb. Udowodnij, jak wiele zyska wybierając właśnie twoją firmę. To samo dotyczy zdjęć. Nie zapełniaj całej tablicy zdjęciami produktowymi, staraj się urozmaicić wygląd tak, aby twoje konto było ciekawe i różnorodne. Koniecznie zadbaj o jakość zdjęć. Nie ma tu miejsca na nieostre ujęcia, robione wątpliwej jakości sprzętem. Baw się kompozycją, kolorami i kontrastem.
Stories
Aby pozostać w ciągłym kontakcie z Obserwatorami wykorzystaj funkcję Stories, czyli krótkie, 15 sekundowe filmiki dostępne online do 24 godziny od momentu ich publikacji. Tutaj mamy już więcej swobody. Mogą to być kulisy pracy w firmie, zdarzenia z życia codziennego czy zabawne sytuacje. Do dłuższych form wideo użyj aplikacji Instagram TV.
Planowanie publikacji
Publikując posty, dobrze jest przeanalizować tryb życia użytkownika, do którego kierujesz swoją ofertę. Inny tryb dnia będzie miał student, inny matka z dwójką dzieci – po prostu w różnych momentach poświęcają swój wolny czas na przeglądanie sieci. Jeśli dodasz swój post o odpowiedniej godzinie, masz większe szanse, że trafi do docelowego odbiorcy i nie zginie w gąszczu konkurencji.
Hasztagi
To nie wymysł, ani chwytliwe ozdobniki, to obowiązek. Hasztagi nie tylko umożliwiają wyszukiwanie konkretnych materiałów, ale również wpływają na algorytmy Instagrama, proponując użytkownikom podobne treści do tych, które ich interesują.
Extra tip: Stwórz bazę hasztagów. Warto, aby było to kilka różnych zestawów używanych w zależności od publikowanego contentu. Możesz ułatwić sobie zadanie, wyszukując w sieci propozycje najpopularniejszych hasztagów z ostatniego miesiąca (https://www.all-hashtag.com/top-hashtags.php).
Statystyki
W przypadku kont firmowych do dyspozycji mamy zakładkę przepełniona wykresami, liczbami i różnymi innymi tajemniczymi, zaszyfrowanymi wiadomościami 🙂 Tak, tak to twoje statystyki konta. Dzięki nim, dowiemy się czy nasze działania są skuteczne albo, co należy poprawić. Tutaj poznasz dokładnie swojego odbiorcę – płeć, wiek, lokalizację, zachowania w Internecie. Zmierzysz zasięgi i zaangażowanie, a używając aplikacji zewnętrznych, możesz nawet przeanalizować działania konkurencji!
Na sam koniec pamiętaj o głównej zasadzie – Instagram ma inspirować, budować wizerunek marki i przywiązanie do produktu. Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek zacznie również sprzedawać. Obierz już dziś odpowiednią strategię, zaplanuj swoje działania, nie zapominając, aby przy tym wszystkim dobrze się bawić