Blog

Strategia komunikacji marki

Zakładam firmę. Klamka zapadła, nie ma odwrotu. Od przyszłego miesiąca będę sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem. Pomysł na biznes też mam całkiem ciekawy…

Zakładam firmę. Klamka zapadła, nie ma odwrotu. Od przyszłego miesiąca będę sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem. Pomysł na biznes też mam całkiem ciekawy. Wiadomo, wszystko w sprzedaży online. Budżet na sklep internetowy jest, produkt mam dobry – sam siebie obroni. Idealny dla młodych kobiet, one przecież dużo kupują. To moja idealna grupa docelowa. Marketing? Facebook i Instagram! Zbiorę nowych fanów, puszczę płatne reklamy. Muszę koniecznie zrobić ładne zdjęcia profesjonalną lustrzanką. Kilka dobrych promocji na start. Zaraz zatrudnię stażystę do pomocy – niech się uczy reklamy internetowej. W końcu szef musi być szefem. Strategia? A po co mi to? Przecież właśnie ją opisałem, nie potrzeba mi nic więcej.

Niestety, coraz częściej spotykamy się właśnie z takim podejściem do prowadzenia firmy. Wydaje nam się, że mamy cały biznes poukładany z góry od A do Z i nie warto tracić czasu na rozpisywanie planu działania. Wielu osobom strategia komunikacji marki kojarzy się z zakurzonym, 50-stronicowym dokumentem, schowanym gdzieś na dnie zapadającej się od stosu teczek szafy. „To strata mojego czasu!” – słyszymy. Czy, aby na pewno?

Po co tworzyć strategię?

Uważam, że plan marketingowy stanowi jeden z kluczowych elementów każdego biznesplanu. Powinien być on przewodnikiem dla właściciela firmy oraz jego teamu, pomagającym trzymać kurs na kwestie ważne z perspektywy rozwoju biznesu.

Wybrałem 5 powodów, dla których uważam, że warto stworzyć strategię komunikacji marki:

  1. To narzędzie umożliwiające sprawne zarządzanie firmą
  2. Pozwala na kontrolę postępów, dążąc do wytyczonych celów
  3. Pozwala pozyskać nowych klientów
  4. Jest elementem budowania pozytywnego wizerunku marki
  5. Pozwala na znalezienie i wykorzystanie szans występujących na rynku

Jak widzisz, strategia ma ci pomóc w wyborze, planowaniu i realizacji projektów, aby wpłynąć na osiągnięcie celów biznesowych w twojej firmie.

Strategia komunikacji marki

Co powinna zawierać strategia komunikacji marki?

Jeśli już sobie wyjaśniliśmy, dlaczego ten dokument jest taki ważny dla planowania i prowadzenia biznesu, warto skupić się na tym, co powinien, konkretnie zawierać. W przypadku tworzenia strategii komunikacji marki dla działań w Internecie można wyróżnić następujące kluczowe etapy:

  • Poznanie i określenie celów biznesowych firmy
  • Przeprowadzenie analizy SWOT i analizy konkurencji
  • Określenie założeń, celów marketingowych i oczekiwanych rezultatów
  • Określenie Persony Klienta
  • Wytypowanie kanałów komunikacji marketingowej z klientem
  • Sporządzenie harmonogramu działań
  • Opracowanie budżetu oraz kalkulacji finansowych.

Poniżej postaram się pokrótce omówić te najważniejsze składniki strategii.

I. Cele marketingowe

To właśnie one wyznaczają główny kierunek działania. Cele marketingowe muszą być zbieżne z celami biznesowymi, a także konkretne, mierzalne, realistyczne i ograniczone czasowo.
Zatem w pierwszej kolejności, aby wyznaczyć cele marketingowe, należy zastanowić się, jakie mamy cele biznesowe. To na ich podstawie opracujemy główne kierunki działania w naszym planie marketingowym. Takim celem marketingowym może być np. zwiększenie świadomości istnienia marki przez nową stronę internetową, działania contentowo-wizerunkowe w Internecie czy zwiększenie dotarcia z reklamową sprzedażową do nowych klientów.

II. Analiza SWOT

Polega ona na identyfikacji mocnych i słabych stron firmy, a także określeniu szans i zagrożeń pochodzących z zewnątrz. Dzięki tej analizie pozyskasz informacje, które pozwolą ci podjąć odpowiednie decyzje w kolejnych elementach planu marketingowego. Warto na tym etapie przeanalizować działania konkurencji, w czym jest od nas mocniejsza oraz w których obszarach to właśnie nasza firma wiedzie prym.

III. Persona Klienta i grupa odbiorców

To wyobrażenie o potencjalnym kliencie twojej firmy. Ma pomóc w zbudowaniu komunikatów na temat oferty, którymi będziemy dzielić się z klientem. Persona pozwoli nam lepiej i konkretniej sformułować odpowiedni przekaz w wybranych kanałach dystrybucji treści online.
Dzięki określeniu persony przy tworzeniu strategii dla marki:

  • dobierzemy precyzyjnie grupy docelowe, do których będziemy kierowali swoje treści reklamowe
  • dowiemy się, jakie potrzeby i problemy mają nasi odbiorcy i będziemy umieli je rozwiązać
  • dostosujemy do odbiorców język komunikacji
  • wybierzemy właściwe kanały do dystrybucji treści reklamowych
  • zmierzymy i posegmentujemy pozyskane leady.

Dobrym rozwiązaniem jest przeprowadzenie burzy mózgów w zespole, podczas której odpowiemy sobie na kluczowe pytania dotyczące klientów oraz samej marki.

Przykładowe pytania:

Kim są Twoi klienci? Ile mają lat? Jakie są ich zainteresowania? Gdzie znaleźli informację o twoim biznesie i usługach? Co myślą o produktach / usługach, które oferujesz? Co może im się szczególnie podobać w twojej marce, a czego nie w niej lubią? Jakie problemy rozwiązuje u klienta twój produkt / usługa?

W ProjectUP dla naszych klientów tworzy specjalną ankietą, z wyselekcjonowanymi pytaniami dla danej branży. W trakcie warsztatów stacjonarnych, które organizujemy w siedzibie klienta, omawiamy udzielone odpowiedzi, poznajemy lepiej biznes klienta oraz grupę docelową. Wszystkie zebrane informacje na warsztatach służą nam do rozpisania strategii komunikacji marki. Na sam koniec wysyłamy do kontrahentów klienta mini ankietę online, z podobnymi pytaniami, które zadawaliśmy w trakcie warsztatów. Robimy to, aby skonfrontować ze sobą odpowiedzi, poznając tym samym faktyczną opinię o marce.

IV. Kanały komunikacji marketingowej

To nic innego jak metody lub platformy wykorzystywane w działaniach marketingowych. Poniżej znajdziecie listę przykładowych kanałów komunikacji marketingowej dla działań w Internecie, które uwzględniamy dla naszych klientów w trakcie pisania strategii.

  • Strona internetowa
  • Artykuły blogowe
  • SEO
  • Newsletter
  • Webinary
  • Social media
  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • Instagram Ads
  • LinkedIn Ads

Pamiętaj, że celem strategii marketingowej jest wybór najlepszych kanałów komunikacji do osiągnięcia celów marketingowych, a dalej idąc celów biznesowych marki. Nie musisz działać w każdym kanale! Lepiej prowadzić systematyczną komunikację w kilku wybranych, ale robić to naprawdę dobrze.

Strategia komunikacji marki 2

V. Plan działania

Plan działania powinien zostać rozbity na kroki, które mają pomóc w jego realizacji. Załóżmy, że chcemy zwiększyć wzrost świadomości marki na Facebooku oraz wzmocnić działania sprzedażowe w e-sklepie. Zobacz poniżej, na jakie przykładowe kroki możemy podzielić nasze działania:

Wzrost świadomości marki na FB
1. Regularne publikowanie postów (min. 10x w miesiącu)
2. Naprzemienne stosowanie różnych formatów postów (zdjęcia, linki, ankiety, video, karuzela)
3. Promowanie postów z wykorzystaniem systemu reklamowego Facebook Ads
4. Udzielanie się na grupach tematycznych na Facebooku.

Wzmocnienie działań sprzedażowych na FB
1. Przygotowanie lejka sprzedażowego (więcej informacji o lejku tutaj: https://projectup.pl/social/)
2. Zainstalowanie Piksela Facebooka
3. Utworzenie reklam remarketingowych z celem na sprzedaż produktów w sklepie online.

VI. Opracowanie budżetu, czyli kto to zrobi i za ile?

Gdy już wiemy, co mamy zrobić, aby zrealizować wyznaczone cele, należy zastanowić się, czy zaplanowane działania jesteś w stanie wykonać we własnym zakresie, czy potrzebujesz do tego pomocy kogoś z zewnątrz.

Staramy się uświadamiać naszych klientów, że w większości przypadków na start będą potrzebować do pomocy grafika, specjalisty ds. social media i płatnych reklam oraz programisty. Po dostarczeniu strategii nie zostawiamy ich z tych samych, tylko oferujemy dalszą pomoc naszego teamu. Tworzymy dla klienta kalkulację prognozowanych kosztów z rozpiską konkretnych działań na 12 miesięcy do przodu, aby móc realnie zrealizować cele wytyczone w strategii komunikacji marki.

W harmonogramie działań wyznaczamy sobie KPI, czyli najważniejsze wskaźniki, dzięki którym będziemy stale monitorować postępy w osiąganiu wcześniej założonego celu. Mogą to być takie wskaźniki jak np. liczba odwiedzin strony internetowej, liczba fanów w social media czy subskrybentów zapisanych na newsletter. Dzięki monitorowaniu KPI, będziemy wiedzieć, jakie efekty przynoszą nasze działania.

Do dzieła!

Jak widzisz strategia komunikacji marki dla działań w Internecie to bardzo ważny element w procesie rozwoju firmy. Jeśli jeszcze nie masz takiego dokumentu – rozpisz sobie wszystko na spokojnie, przeanalizuj i dobrze zaplanuj. I najważniejsze – zacznij działać zgodnie z tym, co opracowałeś. Nawet najlepszy plan działań nie pomoże twojej marce, jeśli nie przeniesie się na realne działania.

Jeśli chcesz, abyśmy pomogli ci w opracowaniu takiej strategii, przeprowadzili warsztaty z pracownikami, przeanalizowali działania konkurencji oraz zaproponowali sprawdzone działania, które przeniosą twój marketing na wyższy level – skontaktuj się z nami