Blog

Social media w e-commerce. Sprawdź, dlaczego są tak ważne?

Czy wiesz, jak ważne jest wykorzystanie social mediów w e-commerce? Media społecznościowe to potężne narzędzie marketingowe, dzięki któremu możesz docierać do nowych odbiorców, zdobywać ich zaufanie, budować trwałe relacje i wreszcie generować sprzedaż.

Twoi potencjalni klienci spędzają każdego dnia prawie 2 godziny w social media. Sprawdź, jak to wykorzystać do realizacji własnych celów biznesowych.

Dlaczego warto prowadzić firmowe social media?

Obecność w mediach społecznościowych to niemalże obowiązek każdego przedsiębiorcy. Dlaczego? Ze względu na ogromny potencjał i popularność social media. Najlepiej obrazują to liczby przedstawione w raporcie Digital 2024 opracowanym przez Data Reportal:

  • 68,8%, czyli 27,9 mln Polaków korzysta z mediów społecznościowych.
  • przeciętny użytkownik spędza dziennie 114 minut w social media.
  • każdego miesiąca korzystamy średnio z 6 różnych platform społecznościowych.

Według raportu IAB Polska „E-commerce w Polsce 2023”:

  • 79% polskich internautów robi zakupy online.
  • 19% użytkowników kupuje bezpośrednio za pośrednictwem social media.

Treści publikowane w Internecie mają duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów:

  • 38% badanych kupuje na podstawie opinii o produkcie lub sprzedawcy.
  • 10% badanych kupuje na podstawie rekomendacji obserwowanego influencera.
  • 16% badanych kupuje na podstawie treści posta na blogu sprzedawcy lub innym ulubionym blogu.

Co to oznacza dla Ciebie jako właściciela sklepu internetowego? Prowadzenie social media w e-commerce może mieć realny wpływ na sprzedaż, a tym samym wynik finansowy Twojego biznesu.

Jak social media dla e-commerce pomagają w sprzedaży?

Social media to ważny obszar marketingu internetowego. Zarówno pod względem finansowym, jak i wizerunkowym. Dlaczego? Ponieważ media społecznościowe pozwalają dotrzeć z przekazem reklamowym do potencjalnych klientów i angażować różne grupy odbiorców. W social mediach dla e-commerce możesz z powodzeniem:

  • planować działania z zakresu public relations,
  • budować i rozwijać społeczność skupioną wokół firmy,
  • prowadzić komunikację z odbiorcami.

Jakie są efekty aktywnych działań w poszczególnych kanałach media social? Przede wszystkim możesz zwiększać rozpoznawalność marki oraz pozyskiwać nowych klientów.

Media społecznościowe to idealna przestrzeń do prowadzenia działań marketingowych oraz analizy poszczególnych grup odbiorców. Jak to wygląda w praktyce? Dzięki przyciągnięciu uwagi konkretnej grupy odbiorców możesz w prosty sposób dostosować do nich sposób komunikacji. W efekcie przekierowujesz zainteresowane potencjalnych klientów do sklepu online, wzmacniasz ich zaangażowanie oraz budujesz trwałą relację z marką.

Jakie platformy social media wybrać dla e-commerce?

Jeszcze przed rozpoczęciem aktywnej promocji w mediach społecznościowych powinieneś wybrać najefektywniejsze kanały social media dla e-commerce.

Oto nasze rekomendacje social mediów dla e-commerce:

  • Facebook – z tej platformy korzysta na co dzień 17,1 mln Polaków. Najczęściej są to kobiety w wieku 18-24 lata i mężczyźni w wieku 25-34 lata. Jeśli te dane pokrywają się z Twoimi grupami odbiorców, to prowadzenie fanpage może przynieść realne korzyści dla Twojego biznesu.
  • Instagram – obecnie korzysta z niego 11 mln Polaków, co oznacza wzrost o 5,8% użytkowników w porównaniu do poprzedniego roku. Nie do końca jest to kanał zarezerwowany wyłącznie dla ludzi młodych. Co prawda najwięcej użytkowników „insta” ma 18-24 lata (34,2%), ale tylko nieznacznie mniejsza jest grupa odbiorców w wieku 25-34 lata (29,5%). Reklama na IG może być opłacalna również dla Twojego biznesu.
  • Tik Tok – to platforma tworzona przez młodych dla młodych. Aż 54% twórców to osoby w wieku 18-25 lat. Jednocześnie Tik Tok ma największy potencjał dotarcia reklamy (386,6 mln) do użytkowników w przedziale 18-24 lata. Prowadzenie Tik Toka dla Twojego biznesu e-commerce może być zatem bardzo opłacalne.
  • LinkedIn – to medium typowo biznesowe, które skupia w Polsce ok. 6 mln użytkowników. Najwięcej w  grupie wiekowej 25-34 lata (51,7%). Wątpisz w efektywność tego kanału social media dla e-commerce? Prowadzenie LinkedIn ma duży potencjał ze względu na możliwość skutecznego targetowania zawodowej grupy docelowej, dynamiczne reklamy oraz remarketing.

Duży wybór social mediów dla e-commerce daje Ci możliwość dotarcia do potencjalnych klientów i budowania społeczności skupionej wokół Twojej marki. Pod warunkiem że wiesz, jak wykorzystać konkretne media społecznościowe.

Jakie funkcje oferują social media w e-commerce?

Oto najważniejsze funkcjonalności social mediów w e-commerce:

  • Facebook Shop – możesz stworzyć w pełni funkcjonalny sklep online. Zaprezentujesz w nim swoje produkty, które użytkownicy kupią bez opuszczania platformy.
  • Instagram Shopping – możesz oznaczać produkty swojego sklepu na zdjęciach. To pozwala odbiorcom na kliknięcie i zakup bezpośrednio z posta lub historii.
  • Reklamy kierowane do grupy docelowej – poszczególne platformy oferują zaawansowane narzędzia reklamowe. Dzięki nim możesz precyzyjnie targetować potencjalnych klientów na podstawie demografii, zainteresowań oraz konkretnych zachowań.
  • Recenzje i opinie – użytkownicy udostępniają opinie i recenzje Twoich produktów. To pozwala budować zaufanie i ułatwia innym odbiorcom podjęcie decyzji zakupowej.
  • Live Shopping – funkcja transmisji na żywo, podczas której prezentujesz produkty i wchodzisz w interakcje z odbiorcami zainteresowanymi zakupem.
  • Social Proof – możesz udostępniać posty klientów korzystających z Twoich produktów. W ten sposób potwierdzasz jakość swojego asortymentu.
  • Współpraca z influencerami – masz szansę nawiązać współpracę z osobami znanymi na platformach social media, w ramach której będą polecać Twoje produkty.

Możesz także wybrać płatne reklamy w social mediach. Dlaczego? Ponieważ są skuteczne! Pomogą poprawić widoczność Twojej marki, dotrzeć do określonej grupy odbiorców i zwiększyć sprzedaż. Płatne reklamy w social media dla e-commerce należą do pięciu podstawowych źródeł poznawania nowych marek przez klientów.

Płatne reklamy w social mediach dla e-commerce

Według badań Nielsen Catalina Solutions nawet 57% konsumentów podejmuje decyzje zakupowe na bazie płatnych reklam.

Oto najpopularniejsze systemy płatnych reklam w social media dla e-commerce:

Facebook Ads – według niezależnych analiz płatna reklama na Facebooku zapewnia najwyższy zwrot z inwestycji (ROI). Dzięki dużej liczbie użytkowników możesz z łatwością docierać do ogromnego grona odbiorców. W tym także do klientów konkurencji. Istotna jest również możliwość dostosowania formatów reklamowych do potrzeb B2B oraz B2C.

Instagram Ads – ta platforma generuje największe zaangażowanie użytkowników. Możesz promować swoje produkty przez płatne posty, relacje oraz reelsy. Prowadzenie Instagram Ads pomaga zwiększyć świadomość konsumentów, zbudować wizerunek i w efekcie podnieść sprzedaż. 

TikTok Ads – największym atutem jest stale rosnąca społeczność oraz długi czas przebywania zarejestrowanych użytkowników na platformie. Promocja na Tik Toku daje szansę dotarcia do młodych konsumentów. Reklamy na tej platformie generują dużo reakcji oraz ruchu organicznego.

LinkedIn Ads – dostępne są różne typy reklamy jak sponsored content, sponsored InMail czy dynamic ads. Dużym atutem jest możliwość targetowania po lokalizacji, wykształceniu, stanowisku zawodowym, branży czy zainteresowaniach.

Możliwości wykorzystania social mediów w e-commerce są ogromne. Każda forma promocji powinna jednak przynosić określone korzyści.

Jak wykorzystać social media w e-commerce?

Marketing internetowy to proces o charakterze ciągłym. Nieustannie poszukujesz możliwości dotarcia ze swoim przekazem reklamowym do osób, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą. Ten proces składa się z konkretnych etapów tworzących ścieżkę zakupową klienta. 

  1. Przyciągnij uwagę odbiorców.
  2. Odpowiadaj na pytania i wątpliwości.
  3. Pomóż w podjęciu decyzji.
  4. Utrzymaj klienta.
  5. Zbuduj lojalność klienta.

Podczas realizacji poszczególnych etapów pamiętaj, aby:

  • Być tam, gdzie Twoi potencjalni odbiorcy.
  • Uczyć się na błędach własnych i konkurencji.
  • Poznawać zainteresowania potencjalnych odbiorców.
  • Uwzględniać cele biznesowe i możliwości firmy.
  • Analizować i optymalizować na bieżąco wszystkie działania.

Gdzie tu miejsce dla social mediów w e-commerce?

Social selling w e-commerce

To jedna z technik sprzedażowych, która umożliwia wykorzystanie social mediów w e-commerce do pozyskiwania nowych klientów. O co w tym chodzi? Budując relacje oparte na zaufaniu, łatwiej Ci dotrzeć do potencjalnych klientów. W efekcie możesz generować bardziej wartościowe leady sprzedażowe. Wyjaśnieniem tej zależności jest zjawisko social buying. To pewna tendencja do podejmowania decyzji zakupowej na podstawie treści znalezionych w mediach społecznościowych. Dzięki reklamom i rekomendacjom konsumenci zdobywają przekonanie, że dany produkt jest dobrym wyborem.

Social selling ma duży wpływ na wizerunek marki. Bezpośrednie polecenie uzyskane od realnej osoby zwiększa wiarygodność rekomendacji. Można to porównać do marketingu szeptanego. Różnicą jest brak anonimowości i tym samym wyższa skuteczność działań w ramach social selling.

Social listening w e-commerce

Social media w e-commerce możesz także wykorzystać do…słuchania swoich klientów. To ważny element analizy grupy docelowej oraz działań z zakresu PR. Na czym w praktyce polega social listening? Chodzi o śledzenie i reagowanie na wszelkie wzmianki o Twojej firmie w mediach społecznościowych. Znajdą się wśród nich zarówno pozytywne, jak i negatywne głosy. Dzięki analizie zebranego materiału łatwiej Ci będzie rozpoznać problemy, obiekcje i oczekiwania potencjalnych klientów. Znając je, będziesz w stanie skutecznie reagować. Dużym atutem social listening są niskie koszty własne. Dzięki temu ta technika jest dostępna również dla małych sklepów internetowych.

Social media dla e-commerce – jakie korzyści przyniosą dla Twojego biznesu?

Oto lista największych korzyści wynikających z obecności w social mediach dla e-commerce:

  • Budowanie świadomości marki i dotarcie do szerszego grona odbiorców.
  • Zwiększenie ruchu na stronie sklepu online.
  • Wzrost zaangażowania użytkowników i budowanie społeczności wokół marki.
  • Generowanie leadów marketingowych i sprzedażowych.
  • Wzrost sprzedaży dzięki bezpośredniej promocji produktów.
  • Wzmacnianie lojalności, co pozwala obniżyć koszty utrzymania klienta.
  • Monitoring konkurencji i analiza sytuacji rynkowej.
  • Doskonalenie oferty dzięki opiniom i sugestiom klientów.
  • Zwiększenie zasięgu i skuteczności kampanii reklamowych.
  • Budowanie social proof, czyli społecznego dowodu słuszności.

Chcesz wkroczyć w świat social media ze swoim biznesem? A może nie jesteś zadowolony z efektów dotychczasowej obecności w mediach społecznościowych? Skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów. Nasza agencja marketingowa ma duże doświadczenie i kompetencje w tym zakresie. Umiemy w media społecznościowe i mamy na to dowody. Wiemy, jak wykorzystać potencjał social mediów w e-commerce. Skontaktuj się z nami i odbierz indywidualną ofertę dla Twojego biznesu.