Blog

TikTok dla firm – poznaj praktyczne porady

Omnichannel`owość to podstawowa zasada, jaką należy się kierować realizując szerzej zakrojone działania w przestrzeni marketingu internetowego.

Omnichannel`owość to podstawowa zasada, jaką należy się kierować realizując szerzej zakrojone działania w przestrzeni marketingu internetowego. Niezależnie od tego czy prowadzimy sklep internetowy, czy też innego rodzaju biznes, który reprezentuje strona internetowa należy odpowiednio zaprojektować e-promocję, która będzie skutecznie prowadzić do głównego celu, czyli zwiększenia sprzedaży. Warto jednak zauważyć, że możliwości promowania marki w sieci są obecnie niezwykle szerokie i w ramach jednego, wydawałoby się, kanału konieczne może się okazać opracowanie kilku strategii. Promocja w Google to m.in. działania SEO, ale w obszarze pozycjonowania optymalizuje się profile w Google Maps czy Google Moja Firma, warto realizować kampanie Google Ads, etc.

Nie inaczej jest z social mediami. Facebook to tylko kawałek tortu społecznościowych mediów i zaleca się także promowanie marki w innych kanałach socialowych. Zaryzykować można stwierdzenie, że mamy do czynienia z mikro-omnichannel`owością. W obszarze jednego kanału promocji, jakim są social media marka powinna przynajmniej przetestować skuteczność prowadzenia profili na Instagramie, You Tubie czy tytułowym Tik Toku, którego popularność szczególnie przybiera na sile.

W zaledwie 4 lata „tiktokerska” społeczność urosła z 65 milionów do 1 miliarda na całym świecie. W Polsce z TikToka korzysta już 2,5 miliona1 użytkowników, z czego aż 40% to osoby w wieku od 18 do 24 lat2. Znaleźć można także źródła, które są zdecydowanie bardziej optymistyczne i wskazują, że użytkowników TikToka w Polsce jest ponad 7,5 miliona3. Jest o co walczyć w kontekście poszerzania grona klientów, zbadania rynku pod kątem tego, czy Tik Tok to wartościowe, dobrze konwertujące źródło e-klientów. Zobaczmy więc czym kierować się prowadząc profil w tym kanale, jakie dobre praktyki stosować, by udało się docierać do nowych grup konsumentów.

#1 Firma z ludzkim obliczem

Jak mantrę można powtarzać, niezależnie do kanału promocji, że liczy się wartość. Tylko ta wartość powinna być inaczej formatowana w kontekście źródła, w którym będzie ona publikowana. TikTok lubi ludzkie podejście, użytkownicy chcą widzieć w marce człowieka. Firmowa, bardziej sformalizowana komunikacja nie jest odpowiednia dla TikToka.

#2 Pionowy format video

Horyzontalne materiały także mogą być publikowane, ale… wówczas użytkownik zobaczy jedynie 1/3 powierzchni nagranego obrazu. Można więc potraktować poziome formaty jako pozbawione większego sensu. Tym bardziej że płaci się i tak za całość. W przypadku, kiedy np. zależy nam na wykorzystaniu potencjału publikacji youtubowej to dobrze będzie skorzystać z czarnych pasów nad i pod nagraniem. Zresztą te czarne przestrzenie też mogą stać się nośnikiem treści w formie naklejek, czy nagłówków.

#3 Tekst nie jest bez znaczenia

Wprawdzie na Tik Toku liczy się przede wszystkim ruchomy obraz to nie bez znaczenia pozostaje tekst, który wzmocni przekaz. Do dyspozycji mamy darmowe konwertory mowy, które wesprą nas w dodawaniu tytułów, nagłówków i pozostałej treści.

#4 Dźwięk jest bardzo ważny

Tik Tok jest kanałem, w którym dźwięk jest jednym z fundamentalnych elementów publikowanych przekazów. Wprawdzie liczą się tu muzyczne trendy, które obecnie są popularne, ale jakość samego nagrania, mowy jest absolutnie kluczowa.

#5 Zachęcenie do działania

Nic w kontekście tego elementu promocji się nie zmienia. Klasyczne CTA (call to action) musi się znaleźć w przekazie. Nie powinno się pozostawiać użytkownika z domysłami na temat tego, co powinien zrobić z oglądanym materiałem. Jeśli czegoś oczekujemy od widza, to mu to zakomunikujmy. A czego możemy oczekiwać? Zaobserwowania profilu, wypróbowania lub zakupu produktu, czy odwiedzenia strony www.

#6 Pierwsze 3 sekundy

Tik Tok to kanał dynamiczny, gdzie liczą się szybkość przekazu, krótkie formy. Zatem nie wymagajmy od użytkowników, by czekali na główną informację 30 czy nawet 10 sekund. Oglądalność uda się zwiększyć jeśli to, co chcemy powiedzieć pojawi się w pierwszych 3 sekundach. Wtedy możemy liczyć na to, że zatrzymamy widza do końca nagrania.

#7 TikTokerzy promują marki

Z promocją marki warto zwrócić się do profesjonalnych twórców treści prezentowanych później na Tik Toku. Komunikacja zbudowana przez zawodowego tiktokera będzie bardziej autentyczna, lepiej odbierana, dotrze do większej grupy odbiorców. Samodzielna produkcja i publikacja tiktoków niekoniecznie przyniesie taki rezultat.

#8 Storytelling nadal ma swoje zastosowanie

Tik Tok wpisuje się w szersze zjawisko, jakim jest content marketing. Jedną z technik dobrej promocji opartej na treści jest opowiadanie historii. Jeśli użytkownik utożsami się z opublikowaną opowieścią o wiele prościej przyjdzie nam przykucie jego uwagi na dłużej i pozostanie w jego pamięci. Wykorzystując emocje, takie jak podziw, wzruszenie, smutek, etc. marka ma szansę zbudować silniejsze relacje z użytkownikiem.

Nie ma większych przeciwwskazań do tego, by każda marka zweryfikowała potencjał TikToka. Nie powinien to być jednak jedyny kanał, który będzie wykorzystywany w celach promocyjnych. Niezależnie czy prowadzimy e-commerce, firmę B2B lub B2C powinniśmy angażować się także w innego rodzaju media społecznościowe, które uszczelnią działania z zakresu marketingu internetowego. Jedno jest pewne, Tik Tok rośnie i zdecydowanie warto to wykorzystać.