Blog

20 pytań, które pomogą Ci wybrać agencję Social Media? – część 1.

Zdajesz sobie sprawę z potencjału mediów społecznościowych i chcesz go wykorzystać na potrzeby Twojej firmy? Przed Tobą jedna z kluczowych decyzji, a mianowicie wybór agencji social media…

Widząc jak różne oferty funkcjonują na rynku przygotowaliśmy dla Ciebie narzędzie w postaci pytań, jakie powinieneś zadać osobom, które będą odpowiedzialne za budowanie wizerunku i sprzedaży w mediach społecznościowych. Podpowiemy Ci także, jakie są dobre praktyki w tych obszarach.

1. Od czego zaczniemy naszą współpracę?

Dobrym początkiem współpracy jest plan. Niestety wiele agencji marginalizuje ten etap. Wychodzą z założenia, że najlepszym planem jest…brak planu. Krótka analiza strony, produktów i usług, a następnie rozpoczęcie działań. Bo przecież obu stronom zależy na szybkim efekcie.

Dla profesjonalnej agencji social media plan to jeden z kluczowych elementów współpracy. I nie chodzi tylko o podłączenie kont, ale także przeprowadzenie rozmowy strategicznej lub warsztatów, w wyniku których tworzone są moodboardy (tablice inspiracji ze zdjęciami, kolorami oddającymi klimat Twojej firmy) oraz identyfikacja wizualna. Na bazie zebranych informacji powstaje dokument strategiczny, który jest fundamentem przyszłych działań w social media.

2. Na jaki okres zawierana jest umowa?

Tylko od Twojej czujności zależy, czy ten punkt nie stanie się dla Ciebie pułapką. Długoletnie umowy zawierane na czas określony z wysokimi karami umownymi za ich zerwanie praktycznie wiążą Ci ręce i sprowadzają Cię do roli bankomatu. Niestety to częsta praktyka w wielu agencjach. Dobre pierwsze wrażenie, szybkie podpisanie umowy i…cisza. Ty płacisz, a oni szukają kolejnych naiwnych.

Uczciwa agencja social media zaproponuje Ci umowę na sensowny okres, który pozwoli w miarodajny sposób ocenić efekty współpracy i zdecydować, czy chcesz ją kontynuować.

3. Jakie usługi obejmuje cykliczna płatność w ramach umowy?

Wiele agencji social media dodatkowo wycenia przygotowanie grafik lub animacji do publikowanych postów. W efekcie masz do wyboru albo płacić więcej niż ustaliłeś na początku, albo ograniczyć się do darmowych, opatrzonych już grafik, które nie przyciągają wzroku.

Profesjonalna agencja jeszcze przed podpisaniem umowy zaprezentuje Ci przejrzysty cennik z opłatą uwzględniającą kompleksową obsługę. Dzięki temu nie będziesz zaskakiwany dodatkowymi kosztami obciążającymi Twój budżet reklamowy.  

4. Jakie kanały komunikacji obsługuje Wasza agencja?

Jeśli na tak postawione pytanie usłyszysz odpowiedź – „A jakie Pan chce?” to wiedz, że rozmowa idzie w bardzo złym kierunku. Profesjonalna agencja social media nie skupia się tylko na jednym kanale komunikacji. Jednocześnie potrafi ocenić, które media społecznościowe będą najbardziej efektywne w przypadku Twojej firmy. Na przykład jeżeli działasz w modelu biznesowym B2B, to ważnym kanałem komunikacji może być dla Ciebie LinkedIn.

Pamiętaj, że to nie Ty jesteś specjalistą od mediów społecznościowych i nie Twoją rolą jest wskazywanie kierunku działań. To agencja social media powinna zaproponować kierunek działań i odpowiednio go uargumentować. Tak właśnie robią profesjonaliści.

5. Czy świadczycie też inne usługi?

Jeśli coś jest od wszystkiego, to jest do niczego. To znane stwierdzenie nie do końca sprawdza się w marketingu internetowym. Wąska specjalizacja otwiera furtkę do łatwych wymówek. Nieskuteczność działań w social media zawsze można zrzucić na błędy w strukturze strony czy sklepu internetowego.

Profesjonalna agencja dysponuje zespołem specjalistów z różnych dziedzin. Szerokie kompetencje pomagają w analizie aktualnego wizerunku Twojej firmy w sieci. Na tej podstawie agencja może zasugerować pewne zmiany i wdrożyć na przykład modyfikacje w obszarze UX/UI, które pozwolą zmaksymalizować efekty działań w mediach społecznościowych.

6. Czy przed rozpoczęciem działań opracujecie dla mojej firmy indywidualną identyfikację wizualną pod social media?

Wiele agencji „korzysta ze sprawdzonych rozwiązań, które przynoszą efekt”. W praktyce oznacza to schematyczne działania, przygotowywanie sztampowych grafik w darmowych programach typu Canva i wszechobecny brak spójności.

Profesjonalna agencja social media wykorzysta wiedzę i doświadczenie, aby wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, a przy tym trafić do potencjalnych odbiorców. Co to oznacza w praktyce? Między innymi przygotowanie moodboardów oraz profesjonalnej identyfikacji pod social media. Doświadczona agencja wykorzysta Twoją wiedzę o branży oraz klientach do stworzenia najbardziej skutecznego przekazu.

7. Jakie elementy wpływające na skuteczność kampanii analizujecie przed rozpoczęciem działań?

Typowa agencja social media skupia się na wąskim obszarze, a więc dotychczasowej obecności Twojej firmy w mediach społecznościowych. To ważny element, który jednak nie zapewni oczekiwanego sukcesu. Konieczne jest szersze spojrzenie, które wyróżnia profesjonalne agencje marketingowe.

Tutaj potrzebna jest analiza konkurencji, zmiany na stronie internetowej, modyfikacja budowy koszyka, optymalizacja obsługi klienta oraz całego procesu sprzedaży czy wreszcie pomysły na akcje promocyjne. To tylko niektóre inicjatywy podejmowane przez profesjonalną agencję reklamową. Takie kompleksowe podejście wpłynie nie tylko na skuteczność działań w mediach społecznościowych, ale także zoptymalizuje całą ścieżkę zakupową klienta.

8. Jak tworzycie konta reklamowe?

To jedno z kluczowych pytań tego kwestionariusza. Jeżeli reklamy są tworzone wyłącznie na kontach agencji, to prawdopodobnie nie będziesz mieć do nich żadnego dostępu. Ponadto po zakończeniu współpracy stracisz wszystkie dane, historię oraz możliwość podjęcia działań remarketingowych. Po prostu wrócisz do punktu wyjścia biedniejszy o kwotę wydaną na obsługę w czasie trwania umowy.

Uczciwa agencja social media zawsze pracuje na kontach reklamowych używanych w imieniu Klienta, na zasadzie tzw. udzielonego Partnerstwa. Dzięki temu wszystkie kampanie są transparentne, a pixel Facebooka zbiera informacje, które mogą zostać wykorzystane do remarketingu. Jeśli nie masz własnych kont reklamowych, to agencja powinna je dla Ciebie stworzyć.

9. W jaki sposób zamierzacie zwiększyć sprzedaż moich produktów/usług przez social media?

Wiele agencji marketingowych stosuje w swoich działaniach strategię dwóch ud – albo się uda, albo się nie uda. Swoje działania skupiają na publikacji postów, które jednak trafiają do bardzo ograniczonej grupy osób. A na dodatek nie ma pewności, że wśród tej garstki są potencjalni klienci na Twoje produkty lub usługi. Część agencji błędnie traktuje media społecznościowe tylko jako kolejny kanał generowania ruchu na stronie. Inne po prostu publikują, nie wiedząc, jaki efekt przyniosą te działania.

Powinno to wyglądać „nieco” inaczej. Priorytetem jest określenie celów biznesowych dla obecności Twojej firmy w social media. Po ich ustaleniu agencja powinna dopasować plan działania, w tym także typy reklamy, do realizacji tych założeń. To zwiększa szanse osiągnięcia zamierzonych celów bez ponoszenia gigantycznych kosztów.

Warto zadać wprost pytanie “czy będziecie prowadzić dla mnie kampanie sprzedażowe?”.

10. Kto będzie pracował nad budowaniem wizerunku mojej firmy w social media?

Znasz pojęcie „człowiek orkiestra”. Z jednej strony budzi podziw, ale z drugiej wywołuje pewne wątpliwości. Czy naprawdę można znać się na wszystkim? W wielu agencjach standardem jest, że jedna osoba tworzy treści, przygotowuje grafiki i publikuje posty. Każde z tych zadań wymaga odmiennych kompetencji. I teraz pomyśl sobie, że jedna osoba wykonuje wszystkie te zadania dla kilku firm. To nie może skończyć się dobrze.

Profesjonalna agencja social media zatrudnia kilku specjalistów. Wśród nich znajduje się copywriter, projektant graficzny, specjalista od reklam oraz social media manager. Każdy z nich ma wąską specjalizację, co przekłada się na wysoką jakość grafik oraz treści, a także wybór skutecznego formatu reklamy, optymalną konfigurację systemów reklamowych czy wreszcie interakcję z użytkownikami komentującymi posty.

Link do części drugiej: KLIK!