Blog

20 pytań, które pomogą Ci wybrać agencję Social Media? – część 2.

Zdajesz sobie sprawę z potencjału mediów społecznościowych i chcesz go wykorzystać na potrzeby Twojej firmy? Przed Tobą jedna z kluczowych decyzji, a mianowicie wybór agencji social media…

Widząc jak różne oferty funkcjonują na rynku przygotowaliśmy dla Ciebie narzędzie w postaci pytań, jakie powinieneś zadać osobom, które będą odpowiedzialne za budowanie wizerunku i sprzedaży w mediach społecznościowych. Podpowiemy Ci także, jakie są dobre praktyki w tych obszarach.

11. Od czego zależy Wasze wynagrodzenie?

Część agencji social media preferuje formę rozliczenia jako procent od zarządzanego budżetu. Brzmi uczciwie? To zależy od podejścia danej agencji. Taki schemat rodzi pokusę sztucznego pompowania budżetu, aby zwiększyć swoje wynagrodzenie. Dodajmy, że wcale nie musi się to przekładać na realizację Twoich celów biznesowych. Podsumowując, wydajesz coraz więcej, agencja zarabia coraz lepiej, a Twoja firma na tym nie zyskuje.

Agencje działające w sposób transparentny ustalają stałe wynagrodzenie, które nie zależy od wydawanego budżetu. To daje Twojej firmie przewidywalność wydatków na reklamę i pozwala uniknąć niespodziewanych kosztów.

12. Z kim będę mógł kontaktować się w trakcie współpracy?

Schemat działania wielu agencji social media jest taki sam. Klient ma kontakt z jedną osobą (Account Manager), który tak naprawdę nie jest w stanie odpowiedzieć na żadne szczegółowe pytanie. Każde zagadnienie musi konsultować z tajemniczym „zespołem specjalistów”, do których nie masz żadnego dostępu. W efekcie tej gry na czas nie uzyskujesz odpowiedzi na swoje pytanie, a w końcu sam rezygnujesz z zadawania kolejnych.

W dobrze zorganizowanej agencji zawsze kontaktujesz się z osobą prowadzącą. Jeśli nie jest ona w stanie odpowiedzieć na Twoje pytanie, to doprasza na spotkanie odpowiedniego specjalistę (copywriter, grafik, specjalista ds. reklam). W ten sposób masz kontakt z całym zespołem pracującym nad Twoją komunikacją i jesteś w stanie szybko uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwości.

13. Czy tworzycie plan komunikacji na każdy miesiąc współpracy?

Jako przedsiębiorca doskonale wiesz, że podstawą sukcesu jest nie tylko pomysł, ale także realizacja zamierzonych działań według planu. Jego brak szybko wprowadza chaos. Niestety wiele agencji działa bez planu. A jeśli nawet go przedstawiają, to mają olbrzymie problemy z trzymaniem się założonego harmonogramu.

Profesjonaliści sami wychodzą z inicjatywą planu komunikacji. Przedstawiają Ci pomysły, konsultują je z Tobą, aby uzyskać najwyższą skuteczność podejmowanych działań. Następnie konsekwentnie realizują wypracowaną strategię.

14. Ile kampanii tworzycie w ramach miesięcznej obsługi?

Niechlubnym standardem wielu agencji reklamowych jest tworzenie w ramach umowy tylko jednej kampanii i to tylko z wykorzystaniem opcji Promuj post. Nie ma to nic wspólnego z dobrymi praktykami. Od kompetentnej agencji social media powinieneś oczekiwać o wiele więcej.

Standardem powinien być brak ograniczeń w liczbie realizowanych kampanii. Profesjonalna agencja marketingowa dostosowuje ich ilość do aktualnych potrzeb i założeń przygotowanej wcześniej strategii. I na pewno nie będzie się to wiązać z dodatkowymi kosztami z Twojej strony.

15. Skąd pozyskujecie zdjęcia do postów?

Korzystanie z darmowych zdjęć to częsta praktyka w agencjach social media. Często nawet ich autorzy nie zezwalają na komercyjne użycie grafik. To pod względem prawnym niebezpieczna praktyka. Przede wszystkim dla Twojej firmy, do której należy profil w mediach społecznościowych. Poza tym darmowe grafiki powtarzają się na wielu fanpejdżach, co stawia Cię w jednym szeregu z setkami innych firm.

Profesjonalna agencja social media korzysta z płatnych zdjęć i najlepszych stocków jak Adobe Stock. Dzięki temu masz gwarancję wysokiej jakości oraz unikalności zdjęć. Płatne zasoby są o wiele bogatsze od darmowych i pozwalają lepiej dopasować grafiki do specyfiki Twojej firmy.

16. Czy koszt tworzenia grafik i animacji jest wliczony w cenę obsługi?

Przekaz w mediach społecznościowych w dużej mierze opiera się na grafikach. Wiele agencji social media wykorzystuje ten fakt do naliczenia dodatkowych opłat za indywidualne przygotowanie grafik, animacji czy filmów wideo. W wersji darmowej proponują jedynie bezpłatne grafiki z banków zdjęć. Dopłacanie za grafiki jest równie absurdalne co naliczanie opłat za napisanie treści postów czy konfigurację w systemie reklamowym.

Koszt tworzenia grafik i animacji musi być wliczony w cenę obsługi. To standard, od którego nie powinno być żadnych odstępstw. Między innymi po tym poznasz profesjonalną agencję social media. Dostęp do zasobów banków zdjęć oraz praca projektanta grafik to elementy, które muszą być ujęte w standardowych kosztach obsługi.

17. Jakie formaty postów wykorzystujecie w komunikacji?

Kreatywna agencja social media korzysta z wszystkich dostępnych formatów. Reklama w formie obrazu, wideo, karuzela, materiał błyskawiczny czy kolekcja to tylko niektóre opcje do wykorzystania. Wypróbowanie wszystkich daje cenny materiał do analizy skuteczności poszczególnych formatów. Dzięki temu agencja social media może poprawić efektywność komunikacji Twojej firmy z potencjalnymi klientami.

18. Jakie formaty reklamy wykorzystujecie w komunikacji przez social media?

Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku wykorzystania formatów reklamowych. Jak myślisz, czy lepszy efekt przyniesie klikanie z uporem maniaka opcji Promuj post, czy korzystanie ze zróżnicowanych formatów jak reklamy zasięgowe, formularze kontaktowe LeadAds, reklamy skoncentrowane na generowaniu ruchu na stronie lub zachęcaniu do kontaktu przez Messenger? Odpowiedź wydaje się oczywista. Użycie zróżnicowanych formatów reklamowych jest o wiele bardziej skuteczne od monotonnego promowania postów.

19. Kiedy mogę spodziewać się wyników?

Wiele agencji jest w stanie obiecać Ci „złote góry”, byle uzyskać podpis pod umową. Oczywiście najczęściej są to obietnice bez pokrycia. Inne agencje wyznaczają sobie cele, które są bardzo łatwe do realizacji, a tym samym nie przyniosą Twojej firmie oczekiwanych profitów.

Prawda jest taka, że w marketingu internetowym nie sposób przewidzieć efektów przed rozpoczęciem współpracy. Oczywiście profesjonalne agencje dysponują własnymi danymi podobnych biznesów, na podstawie których są w stanie oszacować potencjalne wyniki. Realia mogą jednak odbiegać od tych wyliczeń. Niejednokrotnie efekty przerastają oczekiwania. Wpływ na to ma wiele czynników jak rozpoznawalność czy zaufanie do marki. Uczciwa agencja zagra z Tobą w otwarte karty, przedstawiając możliwości oraz ryzyka. To pozwoli Ci podjąć świadomą decyzję i ustalić budżet z uwzględnieniem przedstawionych zagrożeń.

20. Czy będę otrzymywał cykliczne raporty z wynikami Waszych działań?

Klienci uwielbiają raporty, ale bardzo często ich nie rozumieją. Czyja to wina? Przede wszystkim agencji. Część z nich unika obowiązku raportowania. Inne zmuszone do cyklicznych zestawień generują bloki danych, z których trudno cokolwiek wywnioskować.

Tymczasem raport to dla Ciebie podstawa oceny działań podejmowanych przez agencję. Powinien być jasny, przejrzysty i zawierać istotne wskaźniki uzupełnione opisem Twojego opiekuna. Tak funkcjonują profesjonalne agencje. Głównym wskaźnikiem określającym efektywność podejmowanych działań jest konwersja. Istotna jest także ilość interakcji, zasięg oraz wielkość ruchu na stronie wygenerowana przez media społecznościowe. To twarde dane, które dają podstawę do oceny skuteczności działań agencji social media.

W 2020 roku wydatki na reklamę online wyniosły rekordowe 5,2 miliarda złotych. Na pewno część tego budżetu została bezproduktywnie przepalona przez nieprofesjonalne agencje. Nie pozwól, aby Twoje środki reklamowe również zostały zmarnowane. Jeżeli czujesz niedosyt i chcesz dowiedzieć się więcej na temat reklamy w mediach społecznościowych, to zajrzyj tutaj. A jeśli masz ochotę przetestować ten kwestionariusz w praktyce, to skontaktuj się z nami i sprawdź, jak naprawdę może wyglądać współpraca z agencją social media.