Ile kosztuje marketing internetowy w biznesie usługowym?
Znaczenie digital marketingu rośnie z każdym rokiem.
Znaczenie digital marketingu rośnie z każdym rokiem. W 2018 w Polsce nastąpił przełomowy moment. Udział wydatków na reklamę cyfrową wyniósł 43% i był większy niż nakłady na reklamę telewizyjną, które wyniosły 40%. W kolejnych latach trend ten będzie się utrzymywał, zwiększając przewagę internetu. To oznacza konieczność systematycznej rozbudowy budżetu na działania marketingowe.
W dzisiejszych czasach wydatki na marketing internetowy powinny być stałą pozycją w budżecie większości firm, które chcą aktywnie promować swoje produkty i usługi. Wielu przedsiębiorców ma jednak problem z zaplanowaniem kosztów marketingowych. I właśnie temu zagadnieniu przyjrzymy się bliżej w dzisiejszym artykule. Wyjaśnimy, jakimi kryteriami powinieneś kierować się, szacując budżet marketingu internetowego. Postaramy się także określić, jak szybko uzyskasz zwrot z inwestycji.
Jaki powinien być budżet digital marketingowy?
Jedyną możliwą odpowiedzią jest “to zależy”. Dosyć oczywiste jest, że musimy przewidzieć inny koszt działań reklamowych, jeżeli chcemy pozyskać dziesięciu klientów miesięcznie, a inny jeżeli chcemy ich pozyskać dziesięć tysięcy. Dlatego na początku musimy ustalić, jakie cele chcemy osiągnąć za pomocą działań marketingowych oraz jaki zakładamy czas ich realizacji – przykładowo “chcemy pozyskiwać 50 klientów na usługi XYZ miesięcznie, powinniśmy dojść do tego poziomu w ciągu 12 tygodni”.
Najłatwiej będzie zobrazować to na przykładzie. Załóżmy, że otwieramy biznes usługowy, klinikę medycyny estetycznej, gabinet stomatologiczny czy studio architektury wnętrz. Jakie działania marketingowe powinniśmy zabudżetować?
- Branding – z pewnością wyrazisty i spójny branding, który pozwoli nam odróżnić się od konkurencji i pokazać nasz profesjonalizm, jest czymś, o co warto zadbać. Identyfikacja wizualna to pewnego rodzaju fundament, na którym będziemy budować wszystkie elementy związane z wizerunkiem online oraz offline. Przy okazji nasze projekty graficzne możesz znaleźć tutaj: https://projectup.pl/projekty/
- Strona internetowa – to podstawowe narzędzie do promocji w internecie. Przy budowie serwisu www dla biznesu usługowego powinniśmy zadbać o prowadzenie użytkownika przez różne podstrony, tak aby na końcu wysłał nam zapytanie lub skontaktował się w inny sposób (telefon, Messenger). Dobrze zaplanowana, świetnie zaprojektowana i odpowiednio zakodowana strona internetowa umożliwi zmaksymalizować zwrot z inwestycji w marketing internetowy. Oszczędzanie na tym elemencie jest jednym z największych błędów przedsiębiorców początkujących w digital marketingu. Łatwo to porównać patrząc na podstawowe wskaźniki efektywności, na przykład w reklamach Google Ads:
Jeżeli chcielibyśmy osiągnąć tą samą ilość zapytań przy słabej stronie, jak przy takiej która jest odpowiednio zbudowana, to na marketing musielibyśmy wydać więcej o 72.000 zł w skali roku. Zakładając, że strona będzie działała 5 lat to poniesiemy koszt większy o ponad 350.000 zł. A to wszystko dlatego, że stronę robił syn koleżanki, który miał informatykę w gimnazjum i zaoszczędziliśmy 3.000 zł…
- Marketing internetowy – jeżeli nasz biznes jest zupełnie nowy i nikt o nim jeszcze nie wie, poza rodziną i garstką przyjaciół, to media społecznościowe będą idealnym kanałem promocji marketingowej. Dla biznesów z naszego przykładu (medycyna estetyczna, dentyści, architekci wnętrz) z pewnością warto wykorzystać działania na Facebooku oraz Instagramie. Informacje jak to robić dobrze możecie znaleźć w innych wpisach na naszym blogu. Działania w internecie warto uzupełnić o reklamy w wyszukiwarce Google (dawniej Google AdWords, aktualnie Google Ads). W ten sposób trafimy do klientów, którzy szukają konkretnej usługi i są blisko decyzji zakupowej. Natomiast warto wiedzieć, że w dzisiejszych czasach warto zaplanować kompleksowe działania marketingowe i stworzyć solidny lejek sprzedażowy, który zbuduje nam rozpoznawalność, uwiarygodni w oczach klientów oraz doprowadzi do sprzedaży. Teraz czas na najważniejsze pytanie, czyli ile to wszystko kosztuje?
Z naszego doświadczenia, zakładając działanie na rynku lokalnym, możemy przyjąć na przykład:
Początkowa inwestycja to koszt od około 11.000 zł netto. Natomiast na marketing internetowy powinniśmy przeznaczyć kwotę około 6.000 zł / miesiąc. Oczywiście wszystkie kalkulacje są zależne od wielu czynników, takich jak lokalizacja, konkurencja, ceny, dostępność, doświadczenie itp. Skuteczne działania marketingowe polegają na ciągłym analizowaniu, testowaniu, modyfikacji założeń, szukaniu nowych rozwiązań itp. Nie można o tym zapominać, bo inaczej mówiąc kolokwialnie przepalimy budżet.
Jak pokazują badania, koszty działań marketingowych wynoszą średnio 5-12% dochodu firmy. Te dane mogą nieco różnić się w zależności od branży. Z pewnością sektor detaliczny oraz FMCG wymagają większych nakładów na digital marketing. Dlatego działania reklamowe warto powierzyć w ręce doświadczonej agencji, takiej jak ProjectUP. Jeżeli chcesz z nami pracować to nie wahaj się i skontaktuj się z nami.