Blog

Optymalizacja SEO i UX, czyli jak pisać teksty do Internetu

Treści marketingowe mają sprzedawać. Dlatego powinny być łatwe do znalezienia przez Internautę i dostarczać mu informacji, jakich w danej chwili potrzebuje. Jak przygotować takie treści? Wystarczy zadbać o ich optymalizację pod kątem UX oraz SEO. Wydaje się proste? Sprawdź, jak to wygląda w praktyce.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest optymalizacja SEO?
  • Czym jest optymalizacja UX?
  • Jak stworzyć idealny opis produktu w sklepie?
  • Jak stworzyć artykuł na bloga?
  • Jak stworzyć treści na landing page?

Czym jest optymalizacja SEO?

Celem optymalizacji SEO jest takie przygotowanie tekstu, aby był jak najbardziej „przyjazny” dla robotów wyszukiwarek. Google nie ujawnia listy czynników rankingowych, które mają wpływ na pozycję danej treści w wynikach wyszukiwania. Wedle danych szacunkowych jest ich ponad 200. Można podzielić je na dwie kategorie:

  • czynniki on-site – związane z samą stroną internetową, jej zawartością i strukturą,
  • czynniki off-site – związane z pozycją, autorytetem i popularnością strony w sieci.

Oto najważniejsze czynniki on-site, na które powinieneś zwrócić uwagę podczas tworzenia tekstów:

  • treść – jakość, unikalność, trafność w stosunku do zapytania, długość, struktura nagłówków oraz optymalizacja pod kątem słów kluczowych,
  • linkowanie wewnętrzne – budowa mapy odnośników pomiędzy treściami na stronie,
  • technologia witryny – poprawność kodu, responsywność i szybkość ładowania strony.

Do kluczowych czynników off-site zaliczamy:

  • linkowanie zewnętrzne – liczba i jakość linków prowadzących do Twojej strony,
  • autorytet domeny – wiek domeny, popularność marki czy liczba domen powiązanych z Twoją domeną,
  • aktywność w social media – liczba obserwujących, zaangażowanie społeczności oraz liczba udostępnień Twoich treści.

Google uwzględnia także wiele innych czynników. Wśród nich znajduje się:

  • aktualność treści na stronie,
  • bezpieczeństwo i prywatność,
  • lokalizacja użytkownika (region, język, urządzenie),
  • doświadczenie użytkownika (współczynnik odrzuceń, CTR, czas spędzony na stronie).

Google ocenia treści nie tylko pod kątem technicznym, ale także w kontekście przydatności dla użytkownika. A to wiąże się z kolejnym pojęciem, jakim jest optymalizacja UX.

 

Czym jest optymalizacja UX?

Optymalizacja UX to proces, w efekcie którego powstaje wartościowy i przyjazny dla użytkownika tekst. Jego treść ma uwzględniać potrzeby i oczekiwania czytelnika. Jednocześnie do przygotowania takiego tekstu musisz użyć odpowiednich technik, które uczynią go bardziej zrozumiałym dla użytkowników.

Podczas optymalizacji UX stosuj się do poniższych zasad:

  • Wyrażaj się jasno i precyzyjnie. Użytkownik powinien łatwo zrozumieć, co chcesz mu przekazać. Unikaj skrótów, mowy potocznej oraz bardzo technicznego języka.
  • Zachowaj zwięzłość wypowiedzi. Użytkownicy nie mają czasu, aby przekopywać się przez potok słów. Wybierz dla nich samą esencję. Pisz krótko i na temat.
  • Przekazuj pomocną wiedzę. Zadaniem tekstu jest wsparcie użytkowników w osiągnięciu określonego celu. Dlatego powinieneś dostarczyć informacji, jakich potrzebują oraz wskazówek dotyczących rozwiązanie konkretnego problemu.
  • Utrzymaj odpowiedni kontekst. Dostosuj treść do swojej branży oraz grupy odbiorców. Uwzględniaj oczekiwania Twojej grupy docelowej.
  • Bądź profesjonalny. Mów prostym, ale branżowym językiem.

Sama zawartość merytoryczna to jednak nie wszystko. Ważna jest także odpowiednia struktura tekstu. Co zrobić, aby była user friendly? Staraj się stosować następujące zasady:

  • Podziel tekst na nagłówki i akapity. Nagłówki pozwalają czytelnikowi szybko zrozumieć, o czym jest dany fragment tekstu. Dobrym zabiegiem jest zadawanie pytania w nagłówku i odpowiadanie w treści poniżej.
  • Unikaj bloków tekstu, stosuj numerację oraz wypunktowanie. Kiedy wymieniasz jakieś cechy lub zasady, tak jak ja teraz, ułóż je w formie listy. Dzięki temu możesz z łatwością uporządkować dużą ilość danych.
  • Używaj przyjaznych słów i zwrotów. Unikaj trudnych do zrozumienia słów. Czytelnik może je odebrać negatywnie. Zawoalowany język zmniejsza również czytelność tekstu.
  • Komunikuj się prostym językiem. Unikaj złożonych zdań. W miejscu przecinka stawiaj kropkę. Krótkie zdania czyta się i rozumie dużo łatwiej.
  • Zwracaj uwagę na ważne fragmenty. Stosuj pogrubienie, kursywę lub podkreślenie tekstu. W ten sposób możesz wyróżnić określone słowo lub zdanie, które ma duże znaczenie dla tekstu.
  • Stosuj stronę czynną. To zwiększa dynamikę tekstu i czyni go łatwiejszym do zrozumienia.
  • Dodawaj zdjęcia i diagramy. Internauci uwielbiają infografiki, wykresy czy piękne zdjęcia. Dzięki nim lepiej utrwalają w głowie treść artykułu. Jednocześnie mogą udostępnić ciekawą grafikę i tym samym wypromować Twój wpis.

To pewne uniwersalne zasady, które możesz stosować niezależnie od rodzaju treści. Oczywiście strategia budowania poszczególnych typów tekstów będzie zróżnicowana. Dlatego poniżej znajdziesz konkretne wskazówki odnoszące się do opisów produktów, artykułów blogowych oraz treści na landing page.

Jak stworzyć idealny opis produktu w sklepie?

 

Właściciele sklepów internetowych często podchodzą po macoszemu do opisów produktów czy kategorii. Rozumieją potrzebę zapełniania strony treściami ze względu na lepsze pozycjonowanie. Jednocześnie zupełnie nie doceniają mocy opisu produktu pod kątem sprzedażowym.

Tworząc opisy kategorii i produktów do sklepu, powinieneś optymalizować je zarówno pod kątem wyszukiwarki, jak i użytkowników. Tekst powinien być czytelny i łatwy do zrozumienia. Pamiętaj o zawarciu niezbędnych informacji na temat produktu jak:

  • cechy i funkcje,
  • parametry techniczne,
  • materiały użyte do produkcji,
  • instrukcja obsługi.

Oprócz funkcji czysto informacyjnej opis powinien być także przekonujący. W tym celu należy przedstawić użytkownikowi zalety i korzyści wynikające z zakupu danego produktu.

Jednocześnie nie zapominaj o SEO. W nagłówkach, akapitach i opisie zastosuj odpowiednie frazy kluczowe.

Poniżej przedstawię Ci prosty schemat, za pomocą którego możesz stworzyć wartościowy i zoptymalizowany pod kątem SEO/UX opis produktu.

  1. Stwórz zwięzły opis produktu zawierający najważniejsze informacje na jego temat. To dobry moment, aby podać nazwę, cechy oraz największe zalety.
  2. Wymień cechy i funkcje produktu. Omów je w sposób jasny i zwięzły. Unikaj technicznego języka, który może być niezrozumiały dla przeciętnego konsumenta. Chyba że sprzedajesz produkty dedykowane dla specjalistów w swojej dziedzinie.
  3. Dodaj obrazy, diagramy oraz inne elementy wizualne. W ten sposób działasz na emocje potencjalnego kupującego. Pozwól mu wyobrazić sobie, jak produkt będzie wyglądał i działał.
  4. Podkreśl zalety produktu. Wyjaśnij użytkownikowi, jakie korzyści przyniesie mu jego zakup.
  5. Zachęć do działania. Przekaż jasną informację, w jaki sposób użytkownik może nabyć produkt lub dowiedzieć się o nim czegoś więcej.

Pamiętaj, że każdy opis powinien być dostosowany do konkretnego produktu oraz jego odbiorców. Kluczem do sukcesu jest poznanie grupy docelowej. Zdiagnozuj jej potrzeby i wątpliwości. Określ korzyści, jakie przyniesie zakup Twojego produktu. I…pisz.

 

Jak stworzyć artykuł na bloga?

Najpierw odpowiedz sobie na pytanie, czemu i komu mają służyć treści zamieszczane na firmowym blogu? Oczywiście Twoim potencjalnym i obecnym Klientom. To ważny element budowania wizerunku oraz edukowania na temat oferowanych produktów lub usług. Artykuł blogowy stanowi istotny element lejka sprzedażowego. Jak go dobrze napisać?

Oto kilka praktycznych wskazówek, które wspomogą Twój proces twórczy:

  • Wybierz odpowiedni temat i tytuł artykułu

Zainteresuj czytelnika, dopasuj treść do grupy docelowej i przedstaw zagadnienie, które chcesz omówić. W tytule koniecznie umieść frazy kluczowe istotne dla tematu. Idealna długość tytułu artykułu blogowego to 60 zzs. Nie przekraczaj jej.

  • Przygotuj krótki, zachęcający wstęp

Wstęp to wizytówka Twojego artykułu. To na tym etapie użytkownik decyduje, czy będzie czytał dalej. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz. Wstęp powinien pokrótce przedstawiać omawiane zagadnienie i zachęcać użytkownika do dalszej lektury.

  • Zadbaj o zwięzłość i jasny przekaz treści artykułu

Nawet jeśli Twój artykuł rozwiązuje zawiły problem, postaraj się zrobić to w sposób prosty i zwięzły. Stosuj krótkie zdania, które łatwiej zrozumieć. Nie nabijaj sztucznie długości. W ten sposób tylko zniechęcisz czytelników.

  • Podziel tekst na nagłówki i akapity

Internauci nie lubią bloków tekstu. Podziel artykuł nagłówkami. Dodatkowo pomogą one użytkownikowi zrozumieć, o czym jest dany fragment. To znacznie ułatwia czytanie treści. Nie pisz akapitów dłuższych niż 800 znaków ze spacjami.

  • Umieść w tekście odpowiednie frazy kluczowe

Użytkownicy wpisują frazy kluczowe w wyszukiwarce, aby znaleźć odpowiednią treść. Używanie odpowiednich słów poprawi widoczność Twojego artykułu w wynikach wyszukiwania.

  • Umieść obrazy i wideo w treści

Obrazy i wideo pomogą użytkownikom zrozumieć najtrudniejsze fragmenty czy zagadnienia. Jednocześnie urozmaicają treść i czynią ją bardziej atrakcyjną.

  • Zachęć użytkowników do podjęcia działania

Na końcu artykuł zaproś użytkowników do kontaktu, pozostawienia komentarza lub odwiedzenia strony ofertowej.

  • Zoptymalizuj treść pod kątem SEO

Oprócz umieszczenia fraz kluczowych zadbaj także o przyjazne nagłówki i tytuły (zawierające frazy kluczowe). Umieść linki wewnętrzne do powiązanych artykułów lub odnośniki do zewnętrznych serwisów. Przygotuj meta dane, które będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

  • Systematycznie aktualizuj treść artykułu

Google lubi aktualizacje treści na stronie. Twoi potencjalni Klienci również chcą mieć dostęp świeżej wiedzy z danego tematu. Dlatego systematycznie sprawdzaj artykuły na blogu i aktualizuj ich zawartość.

 

Jak stworzyć treści na landing page?

Wiele zasad stosowanych w trakcie tworzenia artykułów czy opisów produktów obowiązuje także w przypadku treści na landing page. Strona produktowa ma skłonić użytkownika do podjęcia konkretnego działania, a więc:

  • pozostawienia danych kontaktowych,
  • zamówienia produktu lub usługi,
  • zapisania się na newsletter.

Z tego względu przekaz umieszczony na stronie produktowej powinien być wyrazisty i przyciągający użytkownika.

Jakie cechy powinien mieć dobry landing page? Oto najważniejsze elementy:

  • Koncentracja na określonym celu. Zadaniem landing page jest przekonanie użytkownika do wykonania określonego działania (call to action).
  • Dostosowanie do grupy docelowej. Forma przekazu musi być atrakcyjna dla odbiorców.
  • Zwięzłość przekazu. Strona produktowa to nie miejsce na długie opisy. Tutaj dominują chwytliwe nagłówki oraz krótkie, treściwe informacje pisane językiem korzyści.
  • Optymalizacja pod kątem SEO. Każda strona produktowa musi zawierać słowa kluczowe istotne dla grupy docelowej.

Jak zoptymalizować teksty na landing page? Skup się na 4 elementach:

  1. Nagłówki

Postaw na krótkie i zwięzłe komunikaty. Nie zapomnij o umieszczeniu w nich fraz kluczowych. Nagłówkami podziel stronę produktową na kilka sekcji. Dzięki temu użytkownicy będą wiedzieć, gdzie znajdą określone informacje.

  1. Treści

Tutaj przyda Ci się język korzyści. Treści powinny być możliwie krótkie, ale nasycone informacjami. Połącz zalety produktu lub usługi z potrzebami Klienta. Pokaż mu, ile może zyskać wybierając Twoją ofertę.

  1. Formularze

Krótki, przejrzysty oraz intuicyjny – taki właśnie powinien być formularz kontaktowy. Ogranicz do minimum pola obowiązkowe i checkboxy. Umieść formularz w kilku miejscach, aby zawsze był pod ręką użytkownika.

  1. CTA

Mały przycisk, który robi dużą robotę. A przynajmniej powinien. Postaw na krótkie komunikaty i przedstawienie największych korzyści. Pisz w 1 osobie liczby pojedynczej.

 

Podsumowanie

Niezależnie od rodzaju tworzonych treści, zadbaj o ich optymalizację pod kątem użytkowników oraz robotów wyszukiwarki. Nie wybieraj pomiędzy jednym a drugim. Dlaczego?

Zastanów się, co będzie lepsze dla reputacji Twojej firmy. Albo inaczej, co okaże się mniej szkodliwe dla Twoich relacji z potencjalnymi Klientami:

  • Użytkownicy w ogóle nie dotrą do świetnie napisanego, wartościowego tekstu na Twojej stronie.
  • Użytkownicy przeczytają słaby stylistycznie i mało przejrzysty artykuł.

Lepiej nie zrobić żadnego wrażenia niż zostawić po sobie niesmak prawda? Nieprawda! Żadne z powyższych rozwiązań nie jest dla Ciebie korzystne.

Chcesz dotrzeć do użytkownika i zrobić na nim dobre wrażenie? Musisz przygotować atrakcyjny i dobrze zoptymalizowany tekst.

Wysoka pozycja w Google i dobrze skonstruowany przekaz to sposób na pozyskanie odbiorców, budowanie świadomości marki i wreszcie skuteczną sprzedaż.

Dlatego tworząc treści dla swojej firmy, pamiętaj o SEO i UX. Dzięki temu dotrzesz do użytkowników, wzbudzisz ich zainteresowanie, zatrzymasz na stronie i doprowadzisz do zakupu.

 

 

 

Autor artykułu: Paweł Gibek