Blog

Jak osiągnąć sukces w ecommerce? Poradnik dla początkujących.

Niewątpliwie e-commerce jest dziedziną bardzo prężnie rozwijającą się na całym świecie. Jednak duża konkurencja sprawia, że coraz trudniej przebić się wśród innych sklepów internetowych, które wyrastają jak grzyby po deszczu. Jakie zatem działania podjąć, aby to akurat nam się udało?

Niewątpliwie e-commerce jest dziedziną bardzo prężnie rozwijającą się na całym świecie. Jednak duża konkurencja sprawia, że coraz trudniej przebić się wśród innych sklepów internetowych, które wyrastają jak grzyby po deszczu. Jakie zatem działania podjąć, aby to akurat nam się udało? Na co zwrócić uwagę, żeby to właśnie nasz sklep internetowy nie zginął w gąszczu nowopowstających stron? Jak zwyczajnie osiągnąć sukces?

  • Pomysł – nie oszukujmy się, ale w dzisiejszych czasach naprawdę ciężko znaleźć niezagospodarowane nisze. Postaraj się znaleźć coś w czym jesteś dobry, co jest Twoją pasją. Dużo łatwiej będzie Ci w takim przypadku rozwijać sklep oraz promować markę w mediach społecznościowych. Rozpoznaj rynek, sprawdź czego szukają użytkownicy, wykorzystaj do tego darmowe narzędzie Google Trends. Sprawdź jakie są trendy, a może odkryjesz coś, czego w danej branży brakuje?
  • Wybór technologii – do dyspozycji mamy głównie dwie kategorie sklepów: platformy abonamentowe typu Shoper, Shoplo, Shopify oraz rozwiązania oparte na oprogramowaniu, które instalujemy na własnych serwerach, takie jak WooCommerce, PrestaShop, Magento. Oczywiście możemy wybrać też dedykowany sklep stworzony od zera na nasze potrzeby, ale pewnie nie będzie to najbardziej optymalne rozwiązanie na początku działalności. Błąd popełniony na tym etapie może być niezwykle kosztowny w perspektywie czasu, dlatego trzeba bardzo dokładnie przeanalizować różnice, zalety, wady lub poradzić się nas.
  • Opracowanie UX sklepu – warto przed rozpoczęciem prac związanych z wdrożeniem zastanowić się nad tym, jak będzie wyglądała ścieżka użytkownika w naszym sklepie internetowym. W jaki sposób przekonać odwiedzającego do zakupu, co chcemy mu zakomunikować, co będzie decydowało o włożeniu produktu do koszyka, jak realizujemy cross-sell i up-sell, jak zachęcić go do kolejnych zakupów. Rzetelne opracowanie strategii UX oraz makiet to coś, co będzie procentować przez cały cykl życia sklepu. Czas poświęcony na tym etapie zwróci się wielokrotnie w przyszłości.
  • Wygląd sklepu – niestety jest to nieoczywista kwestia, a to jeden z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie w e-commerce. Dobrze zaprojektowany sklep to podstawa, która często warunkuje sprzedaż lub jej brak. Nawet najlepsza reklama, która wygeneruje wielotysięczny ruch na Twojej stronie, nie zapewni sprzedaży, jeżeli klient nie będzie mógł odnaleźć konkretnego produktu, nie znajdzie o nim wystarczających informacji lub będą pojawiały się problemy techniczne. W tej kwestii warto zaufać specjalistom. Otrzymasz gwarancję, że użytkownicy z łatwością będą poruszać się po Twoim sklepie, a Ty spokojnie będziesz mógł zająć się sprzedażą.
  • Kodowanie sklepu – chyba nie musimy nikogo przekonywać, że szybko działający sklep, który prawidłowo dostosowuje się do urządzeń mobilnych jest absolutną podstawą działalności? Warto pomyśleć o tym na etapie wyboru wykonawcy sklepu. Aktualnie programiści są najlepiej opłacaną grupą zawodową w Polsce, tak więc “zrobienie” indywidualnego sklepu za 1500 zł brutto bez faktury powinno raczej budzić wątpliwości, a nie powodować radość ze znalezienia super okazji na rynku. Ponownie to podkreślamy, że jeżeli sklep nie będzie funkcjonował prawidłowo to nie uratuje go żadna reklama.
  • Reklama dźwignią handlu. To hasło jest niezmienne od wieków, dlatego podejście “samo się sprzeda, jak wrzucę post na Facebooka” raczej nie zadziała. O ile w biznesie tradycyjnym potrzebujemy handlowców, którzy będą szukać dla nas klientów, to w biznesie internetowym potrzebujemy reklam, które wygenerują ruch na naszych stronach. Obecnie panuje duopol reklamy internetowej, gdyż praktycznie jesteśmy ograniczeni do dwóch systemów reklamowych Google Ads (reklama w wyszukiwarce, reklamy produktowe, reklamy banerowe, reklamy YouTube) oraz Facebook Ads (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp). Istnieją także inne systemy reklamowe, ale na początek działalności nie ma nic lepszego, niż połączone działania w Google Ads oraz Facebook Ads. Naszym zdaniem e-commerce bez reklam zwyczajnie nie ma sensu, gdyż nie da się zbudować przewidywanej sprzedaży, ani skalować biznesu.
  • Pozycjonowanie SEO – w dłuższej perspektywie czasu warto zadbać o działania powodujące wzrost pozycji strony w wynikach organicznych (bezpłatnych). Trzeba pamiętać, że pozycjonowanie to maraton, który nie zapewni wyników od razu, ale może być niezwykle skuteczny i efektywny ekonomicznie w przyszłości.
  • Profile Social Media – oprócz reklam wypada prowadzić  komunikację marki i produktu w mediach społecznościowych. Oczywiście nie musisz działać od razu na wszystkich platformach, warto zbadać rynek i wybrać takie, na których jest najwięcej potencjalnych klientów. Pamiętaj, że to tutaj będziesz budować zaufanie, pokazywać firmę jako ekspercką, czy odróżnisz się od konkurencji.
  • Blog – regularne dodawanie wartościowych treści na stronie buduje zaufanie do marki. Oferując rzetelną wiedzę pokazujesz, że jesteś wiarygodny i można bezpiecznie skorzystać z Twojej oferty. Zadziała także zasada wzajemności, jeżeli damy użytkownikowi wartościową wiedzę, to on chętnie odwzajemni się nam zakupem w sklepie.

Rozpoczęcie sprzedaży online jest trochę jak chodzenie po polu minowym. Niby można próbować przejść samemu, bez wsparcia i specjalistycznego sprzętu, ale jednak wiąże się to z dość poważnym ryzykiem. Dlatego warto wesprzeć się godnym zaufania partnerem, który może nas wspomóc w wybranych lub wszystkich etapach budowy sklepu internetowego: doradztwa, strategii, projektowania, kodowania oraz promocji. Innymi słowy zapraszamy do współpracy.