Blog

Jakie korzyści daje branding w social media?

Budowę skutecznego brandu najlepiej zacząć od…poznania jego definicji.

Branding a identyfikacja wizualna marki

Pojęcie brandingu jest często używane zamiennie z określeniem identyfikacja wizualna. Okazuje się, że nie do końca słusznie. Branding to coś więcej niż identyfikacja wizualna, która jest jego istotnym elementem. To cały system wyobrażeń towarzyszących klientowi podczas podejmowania decyzji zakupowej. Przykładem może być tu marka Lacoste. Potencjalnemu klientowi kojarzy się ona nie tylko z aligatorem umieszczonym w logo, ale także wysoką jakością oraz sportową elegancją. Francuska marka wzbudza u potencjalnych klientów konkretne wyobrażenia. Odzież Lacoste jest utożsamiana z wygodą charakterystyczną dla sportowych ubrań połączoną z elegancją i miejskim szykiem.

Identyfikacja wizualna to z kolei zbiór graficznych elementów powiązanych z komunikacją marki. Dla firmy jest ona sposobem na wzbudzenie w odbiorcach konkretnych reakcji poprzez wykorzystanie środków niewerbalnych. Wspomniany przed chwilą krokodyl z odzieży Lacoste to właśnie jeden z elementów identyfikacji wizualnej. Oto ich pełne zestawienie:

  • logo/logotyp,
  • ogólna charakterystyka marki,
  • krój pisma,
  • druki firmowe (wizytówki, koperty, firmowy papier),
  • księga znaku,
  • wzór opakowań,
  • projekt i kolorystyka strony internetowej,
  • wystrój i kolorystyka firmowego biura,
  • odzież firmowa,
  • gadżety reklamowe,
  • wygląd zewnętrzny firmowych pojazdów.

Oczywiście nie w każdym przypadku niezbędne jest uwzględnianie wszystkich wymienionych elementów. Jeśli Twoja firma świadczy usługi sprzątające, to nie musisz skupiać się na projektowaniu wzoru opakowań. Dla Ciebie bardziej istotne będzie zaprojektowanie wyglądu firmowego auta. Jeżeli prowadzisz gabinet medycyny estetycznej, to Twoim priorytetem będzie z pewnością odpowiedni wystrój wnętrza oraz prezentacja w Internecie. W Project Up zakres elementów dobieramy zawsze pod kątem konkretnej marki.

Czym jest komunikacja marki?

Ważnym elementem budowy skutecznego brandingu jest komunikacja marki, czyli to:

  • co przekazujesz swoim klientom,
  • w jaki sposób komunikujesz się ze swoimi klientami.

Oczywiście jest to duże uproszczenie. Stanowi ono jednak esencję tego, czym jest komunikacja marki. Pamiętaj, że zanim zaczniesz rozmawiać ze swoimi klientami, powinieneś najpierw opracować strategię tego dialogu. Mam dla Ciebie 5 kluczowych pytań:

  • Jakie są Twoje cele biznesowe?
  • Jakie są mocne i słabe strony Twojej firmy?
  • Które firmy są dla Ciebie największą konkurencją?
  • Kto jest Twoim klientem docelowym?
  • Jaki budżet chcesz przeznaczyć na działania marketingowe?

Odpowiedzi na te pytania to fundament strategii komunikacji dla Twojej firmy. Dzięki tym informacjom możesz wytypować:

  • grupę Twoich potencjalnych klientów,
  • kanały komunikacji, którymi najłatwiej do nich dotrzeć,
  • sposób dialogu, który najskuteczniej do nich dociera.

W jaki sposób będziesz się z nimi komunikować w mediach społecznościowych? W tej kwestii masz bardzo duży wybór:

  • infografiki,
  • newsy,
  • recenzje,
  • case studies,
  • zestawienia
  • posty lifestylowe,
  • memy,
  • RTM-y,
  • posty produktowe.

Wszystkie te elementy powinny być dopasowane do Twoich odbiorców. Do ich płci, wieku, pozycji zawodowej, zainteresowań, oczekiwań, obaw i wielu innych czynników, które są brane pod uwagę przy tworzeniu tzw. person. Musisz mówić do nich językiem korzyści, który rozumieją i który do nich trafia.

Jednym z kluczowych elementów komunikacji jest tagline. Co to takiego?

Takie rzeczy tylko w Erze

Żubr – tuż za rogiem

Nie masz siana? Idź do bociana!

Just do It!

To właśnie tagline, czyli slogan reklamowy jednoznacznie kojarzący się z daną marką. Jego zadaniem jest podkreślenie kluczowych aspektów produktu lub marki. Idealny tagline powinien:

  • wyróżniać się na tle konkurencji,
  • wpadać w ucho,
  • być prosty i treściwy,
  • dopełniać nazwę firmy,
  • wyróżniać korzyści marki.

Dobry tagline wzmacnia wizerunek firmy i nierozerwalnie kojarzy się z Twoją marką. Pokazuje klientom wartości firmy oraz jej misję. Tworzy idealną symbiozę z zaprojektowanym logo, podkreślając spójność brandu. To wszystko brzmi trochę górnolotnie, ale wystarczy spojrzeć na podane przeze mnie przykłady, aby wiedzieć, jak dużą rolę odgrywa tagline

Jakie są najczęstsze błędy w kreowaniu wizerunku firmy?

Wspominałem, że identyfikacja wizualna wielu przedsiębiorcom kojarzy się wyłącznie z logo. To oczywisty błąd, który bardzo szybko zaczyna odbijać się czkawką. Duża część osób prowadzących biznes skupia się na tym, co jest im potrzebne w danej chwili. Najczęściej jest to logo i projekt wizytówek. Dopiero po pewnym czasie wpadają na pomysł promowania swoich produktów w Internecie. Zatrudniają zatem agencję do przygotowania firmowej witryny. Wraz z rozwojem firmy decydują się na udział w branżowych eventach i targach. Zlecają wtedy projekt odzieży firmowej oraz gadżetów reklamowych. Każdy z tych elementów jest wykonywany przez inną agencję. Każda z nich ma nieco inne spojrzenie na to, jak powinny wyglądać projektowane elementy. W konsekwencji po ich zestawieniu okazuje się, że brakuje im spójności.

Kolejnym poważnym błędem jest niedostateczne wykorzystanie elementów identyfikacji wizualnej. Można to łatwo zaobserwować w komunikacji prowadzonej przez social media. Wiele firm dodaje w kanałach społecznościowych posty, nie wykorzystując w nich loga firmy. Ponadto za każdym razem stosują nieco inną kolorystykę czy krój pisma. Podobny brak powtarzalności dotyczy także profilu firmy na różnych platformach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Tik Tok). To uniemożliwia osiągnięcie spójnego wizerunku i utrwalenie w świadomości klientów chociażby loga firmy.

Częstym problemem jest brak unikalnego contentu w identyfikacji wizualnej. Spójrz na stronę naszej agencji. Znajdziesz tam zdjęcia…naszego zespołu. Ludzi, z którymi możesz porozmawiać o budowaniu brandu, komunikacji z klientami i wielu innych elementach strategii marketingowej. A co w sytuacji, kiedy na analogicznej stronie zobaczysz zdjęcia Andresa Arató znanego jako dziwny Pan ze stocka lub człowiek mem? Pomyślisz, że to strona jak tysiące innych oglądanych w Internecie. Na pewno nie wzbudzi w Tobie zaufania. Korzystanie z banków zdjęć ma swoje uzasadnienie ekonomiczne, ale bardzo utrudnia budowanie wiarygodności marki.

Dla każdej firmy bardzo istotne jest podążanie za nowymi trendami. To nadaje marce innowacyjny wizerunek. Niestety zmiana stylu komunikacji stwarza ryzyko utraty tożsamości firmy. Twój biznes na przestrzeni lat będzie musiał reagować i dopasowywać się do wielu różnych trendów. Zbyt mocne zaangażowanie w jeden kierunek rozwoju naraża Cię na krótkotrwały pik, po którym Twój brand stanie się przestarzały. Dlatego branżowe trendy powinny być jedynie źródłem inspiracji, które nie wywracają do góry nogami przyjętej na początku koncepcji. Najważniejsze jest zachowanie autentyczności i niepowtarzalności brandu oraz jego spójność z filozofią Twojej firmy.

Poważnym błędem w kreowaniu wizerunku marki jest niedostosowanie komunikacji do grupy docelowej. W praktyce oznacza to:

  • brak zdefiniowanych person,
  • brak wyrazistej propozycji wartości,
  • niejasny styl komunikacji,
  • brak wyrazistego wizerunku,
  • skomplikowana oferta,
  • niedostosowanie do zmian zachodzących na rynku,
  • niezaspokojenie potrzeb konsumentów.

W komunikacji z klientami nie wystarczy mówić, że Twoja firma jest najlepsza a oferta najbardziej konkurencyjna. Kluczem do sukcesu jest odkrycie mocnych stron, które będą stanowić wartość dla kupujących oraz ich umiejętne pokazanie grupie docelowej.

Podobnych błędów w budowaniu skutecznego brandu można popełnić oczywiście dużo więcej. Najczęściej nie wynikają one ze złej woli, tylko niewiedzy. Dlatego teraz pokażę Ci, jak wygląda proces budowania skutecznego brandu w Project Up.

Jak wygląda kreowanie skutecznego brandu przez Project Up?

Strategię budowania skutecznego brandu opieramy na dialogu. To Ty najlepiej znasz swoją firmę i jej klientów. My z kolei mamy wiedzę i umiejętności budowania skutecznej identyfikacji wizualnej i komunikacji z grupą docelową. Jedynie łącząc nasze siły, możemy osiągnąć zamierzone cele.

Projektowanie brandu dla Twojej marki to proces, który możemy podzielić na 5 etapów:

1. Zbieranie informacji

Na samym początku musimy poznać:

  • Twój biznes – określić jego mocne strony oraz przewagi nad konkurencją,
  • Twoich klientów – wypunktować ich potrzeby, obawy oraz sposób komunikowania się.

Na podstawie zebranych informacji tworzymy grupę docelową i persony. To pod ich kątem będziemy projektować identyfikację wizualną oraz strategię komunikacji z klientami.

2. Inspiracje i kierunki działania

To czas na zbieranie inspiracji. W tej fazie bierzemy pod uwagę również Twoje upodobania i kierunek, w którym chciałbyś poprowadzić budowanie brandu. Dużo cennych informacji pozyskujemy także dzięki analizie biznesów, które bazują na podobnych emocjach i wartościach co Twoja firma. W tym etapie zwracamy uwagę na najdrobniejsze szczegóły. Zastanawiamy się wspólnie nad ogólnym stylem graficznym (minimalistyczny, glamour, glitch etc.) oraz kolorami, typografią, ikonami, zdjęciami czy animacjami. W tej fazie podejmujemy także ważne decyzje dotyczące stylu komunikacji czy tagline.

Prawdopodobnie na tym etapie Twoja wizja zderzy się z nakładami, jakie chcesz ponieść na budowanie brandu. Większości przedsiębiorców podoba się minimalizm strony apple.com. I bardzo chcieliby pójść tą samą drogą w budowaniu identyfikacji wizualnej. Najczęściej nie biorą pod uwagę, że jest to globalna marka, która dysponuje potężnym budżetem. Dzięki temu może bazować na pięknych produktach i doskonałych zdjęciach. Dlatego my podczas szukania inspiracji skupiamy się na podobnych do Twojego biznesach. Nie tylko pod kątem branży, ale także wielkości, zasięgu działania, potencjalnego budżetu na reklamę czy wyznawanych wartości (profesjonalizm, uczciwość, innowacja itp.)

3. Stworzenie moodboardów

Jest efektem naszej wspólnej pracy i „burzy mózgów” na temat kierunku budowania Twojego brandu. Moodboard to tablica inspiracji, czyli przedstawienie koncepcji projektowej w formie wizualnej. Zadaniem moodboardów jest uporządkowanie omawianych wspólnie inspiracji. Dzięki nim możemy Ci pokazać nowoczesne rozwiązania, które wcześniej nie były wykorzystywane w Twojej branży. Ich zastosowanie pozwala łatwiej wyróżnić się na tle konkurencji, zwrócić uwagę odbiorców i zapaść im w pamięć. 

4. Propozycje kreacji

Na tym etapie przedstawimy Ci kilka propozycji dla kreacji Twojego brandu wraz z wyjaśnieniem, dlaczego zostały zaprojektowane właśnie w ten sposób. Zaprezentujemy key visual, czyli swego rodzaju instrukcję. Mówi nam ona, jak tworzyć wszystkie elementy identyfikacji wizualnej, aby zachowywały spójność. Pokazujemy, jak będą one funkcjonowały w przestrzeni online i offline. To także czas ożywionej dyskusji na temat poszczególnych kreacji. 

5. Wybór i wdrożenie

Na podstawie przygotowanych kreacji dokonujemy wspólnie wyboru jednej koncepcji. Wprowadzamy ją do produkcji i tym samym rozpoczynamy proces budowania skutecznego brandu dla Twojej firmy.

Co zrobić, aby Twój brand zadziałał?

Zebrałem wszystkie powyższe informacje w formie krótkiego podsumowania. Oto kluczowe kwestie, o jakich należy pamiętać podczas budowania brandu:

  • Dopasowanie elementów brandu do grupy docelowej,
  • Autentyczność brandu i zgodność z duchem firmy,
  • Wypracowany tagline przekazujący misję firmy,
  • Spójność kanałów komunikacji offline i digital.

To fundament strategii, dzięki której zbudujesz silny brand oraz zaufanie klientów, a tym samym uzyskasz przewagę nad Twoją konkurencją.

Skontaktuj się ze mną, jeśli chcesz zbudować skuteczny brand lub odświeżyć wizerunek swojej firmy.