Blog

Koszty marketingu – jakie są dla e-commerce?

Czy wiesz, że według rozmaitych źródeł nawet 80-90% biznesów e-commerce kończy działalność w ciągu pierwszych kilku miesięcy od startu? To nie brzmi optymistycznie prawda? Jednocześnie sukcesywnie rośnie odsetek polskich internautów kupujących online. W 2023 roku wyniósł on 79%. Gdzie zatem leży problem? Często przysłowiowym gwoździem do trumny są koszty marketingowe w firmie. Z tego artykułu dowiesz się jak nad nimi zapanować.

Czym jest budżet na działania marketingowe?

Budżet marketingowy to kluczowy element działań promocyjnych. Jest zestawieniem środków finansowych, które chcesz wydać na prowadzenie działań marketingowych przez określony czas. Budżet marketingowy to kwota, jaką planujesz przeznaczyć na promocję swoich produktów w celu dotarcia do grupy docelowej, zwiększenia świadomości marki i generowania sprzedaży. Budżet marketingowy obejmuje wiele kategorii wydatków:

  • przygotowanie reklamy, grafik, banerów, pop-upów, newsletterów,
  • przygotowanie treści na bloga, opisów produktów, case studies, poradników, e-booków, podcastów czy wideo,
  • reklama internetowa oraz w tradycyjnych mediach,
  • e-commerce marketing,
  • pozycjonowanie strony sklepu,
  • prowadzenie social media,
  • płatna reklama w mediach społecznościowych,
  • działania public relations,
  • analizy rynku,
  • promocje sprzedażowe,
  • wynagrodzenie pracowników działu marketingu.

Sam proces ustalania budżetu marketingowego jest strategiczną decyzją, która wymaga uwzględnienia wielu czynników. Powinieneś wziąć pod uwagę m.in. własne zasoby, wielkość rynku czy potencjalny zwrot z inwestycji.

Dlaczego koszty marketingowe w firmie się nie spinają?

Źle zaprojektowana strategia marketingowa jest jak polska służba zdrowia. Niezależnie, ile pieniędzy w nią wpompujesz, nie osiągniesz oczekiwanego efektu. Błędy w planowaniu i prowadzeniu działań marketingowych mają bezpośrednie przełożenie na kondycję Twojej firmy.

Oto największe bolączki digital marketingu:

  • Brak zdefiniowania i zrozumienia grupy docelowej, co obniża skuteczność kampanii reklamowych.
  • Skupienie na pozyskaniu nowych odbiorców i zaniedbanie działań marketingowych zorientowanych na utrzymanie już zdobytych klientów.
  • Bagatelizowanie lub niezrozumienie danych, które wskazują najbardziej i najmniej efektywne działania marketingowe.
  • Przesadne skupienie na płatnej reklamie PPC i zaniechanie innych działań jak SEO, content marketing, email marketing czy social media.
  • Przywiązanie do realizacji krótkoterminowych celów oraz zaniedbania w obszarze budowania pozycji marki i świadomości odbiorców.
  • Brak testów i działań optymalizujących publikowane reklamy w social mediach czy Google.
  • Brak planowania wydatków na marketing internetowy i nadmierne skupienie na innych obszarach działania sklepu jak produkty, zdjęcia czy silnik e-commerce.

Twój budżet marketingowy nie jest z gumy. Dlatego powinieneś rozsądnie planować wydatki na marketing. Pierwszym krokiem jest unikanie wymienionych powyżej błędów. A to dopiero początek drogi.

Koszty marketingowe w firmie – jak zaplanować budżet reklamowy?

Na budżet marketingowy Twojej firmy wpływa 5 głównych czynników:

  1. Wielkość i profil działalności firmy.
  2. Branża.
  3. Założone cele marketingowe.
  4. Posiadane zasoby finansowe.
  5. Przewidywany czas trwania kampanii.

Dzięki uwzględnieniu tych czynników budżet marketingowy będzie lepiej dopasowany do aktualnej sytuacji oraz potrzeb Twojej firmy.

Zastanawiasz się, jak obliczyć budżet marketingowy dla swojej firmy? W sektorze B2C kluczowe znaczenie ma wielkość rynku docelowego oraz konkurencja. Sklep sprzedający odzież dla młodych osób z reguły potrzebuje większego budżetu na promocję w social mediach, aby dotrzeć do grupy docelowej.

Czynnikiem wpływającym na wielkość budżetu marketingowego będzie także intensywność działań promocyjnych w określonym czasie. Przed Świętami marki zazwyczaj zwiększają wydatki na reklamę w celu pozyskania nowych klientów. W przypadku sektora B2C na działania marketingowe należy zarezerwować 6-12% przychodów. Dla porównania w firmach B2B będzie to 5-10%. Są to oczywiście wartości orientacyjne, które jednak pozwalają oszacować skalę kosztów marketingowych.

Jak zapanować nad budżetem marketingowym w e-commerce?

Słowo klucz to w tym przypadku optymalizacja działań. Niby proste, a wiele firm e-commerce ma z tym problem. Niezależnie od branży i specyfiki Twojego biznesu, powinieneś optymalizować budżet. Oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci ograniczyć koszty związane z marketingiem.

Dokładnie określ cele marketingowe

Skuteczne planowanie budżetu zależy od jasnego określenia celów marketingowych. Dlatego w pierwszej kolejności warto precyzyjnie wyznaczyć te cele. Jednocześnie zadbaj, aby były one mierzalne i możliwe do osiągnięcia w przyjętym harmonogramie. Ustalenie celów pozwoli wybrać kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), które umożliwią pomiar skuteczności realizacji przyjętych założeń.

Ustalenie celów jest istotne w dalszych etapach planowania jak określanie priorytetów i alokacja środków finansowych z budżetu. Warto zauważyć, że każdy cel wymaga podjęcia nieco innych działań oraz inwestycji. Dlatego najlepiej stworzyć przejrzystą mapę przyjętych założeń. To ułatwi przypisanie im wag, aby skoncentrować zasoby oraz budżet na najważniejszych aspektach.

Wytypuj grupę docelową

Komunikacja marketingowa powinna być skierowana do osób, które mają największą szansę stać się Twoimi klientami. Najpierw jednak musisz stwierdzić, kim jest Twój docelowy odbiorca. W tym celu warto wykonać następujące kroki:

  • określenie danych demograficznych jak wiek, płeć, lokalizacja, wykształcenie, zainteresowania, nawyki, przyzwyczajenia oraz poziom dochodów,
  • określenie danych behawioralnych, a więc przyzwyczajeń i nawyków w Internecie,
  • określenie danych psychograficznych, a szczególnie wartości, jakimi się kierują,
  • analiza częstotliwości zakupów w Internecie.

Te dane pomogą Ci poznać bliżej odbiorców i stworzyć wzorzec klienta docelowego. To z pewnością podniesie efektywność komunikacji marketingowej.

Przygotuj analizę rynku i konkurencji

Badania rynku pozwalają lepiej zrozumieć docelową grupę odbiorców, a także dokładnie poznać ich preferencje, potrzeby i zachowania konsumenckie. Dzięki temu łatwiej Ci będzie dostosować kampanie marketingowe do wymogów i preferencji klientów. Przykładowo na podstawie analizy rynku możesz dojść do wniosku, że prowadzenie LinkedIn będzie dużo skuteczniejsze od Facebooka w przypadku komunikacji z Twoimi odbiorcami.

Dzięki badaniom rynkowym łatwiej zidentyfikujesz trendy w branży. Lepiej zrozumiesz warunki i wyzwania czyhające na rynku. Nie zapomnij także o konkurencji. Dokładna analiza firm rywalizujących z Tobą wyznaczy ramy dla podejmowanych działań.

Dzięki badaniom rynkowym łatwiej dostosujesz budżet marketingowy do wymagań rynku. Skoncentrujesz się na obszarach o najlepszym potencjale przychodów, które gwarantują najwyższy zwrot z inwestycji.

Określ dostępne zasoby finansowe

Skala potencjalnych inwestycji w reklamę jest kluczowa podczas planowania budżetu marketingowego. W tym przypadku uwzględnij wszystkie wydatki, a więc zarówno środki przeznaczone na działania reklamowe, jak i koszty stałe.

Dlaczego to takie istotne? Ocena dostępnych zasobów ochroni Cię przed przekroczeniem budżetu, co mogłoby negatywnie wpłynąć na sytuację finansową firmy. To także ułatwia alokację środków pomiędzy różnymi formami reklamy.

Wybierz najskuteczniejsze kanały komunikacji

Odpowiednie kanały marketingowe pomogą Ci skutecznie dotrzeć do grupy docelowej. Jak je wybrać? Przede wszystkim na podstawie celów marketingowych, docelowej grupy odbiorców oraz analiz rynkowych. Być może najlepszym wyborem dla Twojej firmy jest prowadzenie Tik Toka. To oczywiście nie oznacza, że musisz rezygnować z pozostałych. Dzięki temu zyskujesz informację, że więcej środków warto alokować na Tik Toku, a mniej na przykład na prowadzenie Instagram Ads.

Wybór kanałów zależy od preferencji grupy docelowej, jej sposobu komunikacji i odbioru informacji. Budżet marketingowy musi być podzielony pomiędzy poszczególne kanały z uwzględnieniem ich skuteczności, zasięgu i potencjalnego zwrotu z inwestycji.

Ustal priorytety

Masz już wybrane cele, określone priorytety i ustalone kanały komunikacji. Teraz możesz rozdzielić dostępny budżet marketingowy na konkretne działania.

Najlepiej zrobić to w formie listy:

  • pozycjonowanie strony w google – koszt 1000 złotych,
  • prowadzenie kont w social media – koszt 2000 złotych,
  • google ads – koszt 700 złotych,
  • e-mail marketing – koszt 300 złotych.

Oczywiście nie sugeruj się podanymi wyżej wartościami. Mają one charakter orientacyjny i są zmienne w zależności od branży czy założonego budżetu. Zasada jest prosta – najwięcej pieniędzy przeznaczaj na obszary marketingu, które przynoszą najlepsze efekty.

Monitoruj wyniki i analizuj dane marketingowe

Wszystko, co ustaliłeś do tej pory, nie będzie wiecznie takie samo. Być może gdzieś zrobiłeś błąd. A może nie wszystkie dane są aktualnie w Twoim zasięgu. Jest jeszcze zasada „wszystko i tak wyjdzie w praniu”.

W kontekście długoterminowym kluczowe jest monitorowanie i analiza danych. Dzięki temu jesteś w stanie ocenić efekt podejmowanych działań i skuteczność reklamy. Wyciągnięte wnioski pozwolą na modyfikację pierwotnych założeń, dostosowanie ich do aktualnej wiedzy i podniesienie efektywności strategii marketingowej Twojego przedsiębiorstwa.

Jak podzielić koszty działań marketingowych?

Znasz już orientacyjne koszty marketingowe dla Twojej firmy. Wiedz, że niezależnie od wielkości możesz je z łatwością „przepalić”. To oznacza wyrzucenie pieniędzy w błoto. Każdy przedsiębiorca woli unikać takich sytuacji. Dlatego ważny jest rozsądny podział dostępnego budżetu marketingowego pomiędzy konkretne obszary realizacji strategii.

Jakie są koszty działań marketingowych na Facebooku i Instagramie?

Media społecznościowe to ważny kanał komunikacji z grupą docelową. Dlatego lwia część budżetu marketingowego zostanie pochłonięta przez promocję w social media. Samo prowadzenie fanpage na Facebooku to może być za mało. Być może lepsze rezultaty przyniesie Ci obecność na Instagramie? Trafny wybór pomoże Ci maksymalizować zwrot z inwestycji i przyniesie lepsze rezultaty sprzedażowe.

Reklama na IG oraz Facebook Ads pochłaniają średnio 22% wydatków w ramach budżetu marketingowego. W Polsce nadal duży potencjał tkwi w reklamie na Facebooku. Jest to świetne miejsce do pozyskiwania ruchu. Pytanie, czy akurat dla Twojej firmy. Nie zapominaj o TikTok Ads oraz LinkedIn Ads. Kluczem do sukcesu jest wybór najlepszych mediów społecznościowych dla sprzedawanych przez Ciebie produktów. Dzięki temu Twoje działania marketingowe będą nie tylko efektowne, ale przede wszystkim efektywne.

Ile wydawać na SEO i content marketing?

Content is King – prawda stara jak świat i w dalszym ciągu aktualna. Dostarczając przydatne treści, budujesz wizerunek firmy i zdobywasz uwagę grupy docelowej. To ważny etap lejka sprzedażowego. Przeciętny Internauta spędza w sieci średnio 6 godzin i 40 minut dziennie. Jeśli odliczymy czas snu, to okazuje się, że prawie 30% naszej dziennej aktywności zajmuje buszowanie w sieci. Co robimy w Internecie? Szukamy rozrywki, rozwijamy własne hobby i zainteresowania, a także edukujemy się w różnych dziedzinach. I właśnie na edukację powinieneś przeznaczyć część budżetu marketingowego. Według danych szacunkowych content marketing i SEO pochłaniają ok. 18% środków na promocję w Internecie.

Zastanawiasz się teraz, po co Ci pozycjonowanie, skoro kampania Google Ads przynosi natychmiastowy efekt? SEO to Twoja polisa ubezpieczeniowa. W pewnym momencie może się okazać, że Google Ads generuje wysokie koszty ze względu na rosnącą konkurencję. Staniesz przed wyborem – płacić więcej lub zrezygnować i zostać z niczym. Mocna pozycja w wynikach wyszukiwania Google daje Ci stabilność, a jednocześnie wspiera bieżącą sprzedaż.

Jakie są koszty e-mail marketingu?

E-mail marketing to dla każdej firmy ważny kanał komunikacji z odbiorcami. Szanujący się sklep online powinien mieć bazę mailową. Dlaczego? Ponieważ wysyłanie maili jest zupełnie darmowe. To daje Ci pewną niezależność od Google i Facebooka. W dzisiejszych czasach maile mają nadal ogromne znaczenie.

Poprzez taką korespondencję możesz realizować zaawansowane lejki sprzedażowe i podejmować działania mające na celu budowanie świadomości marki. Średni budżet marketingowy na kampanie mailowe to ok. 5% wszystkich kosztów przeznaczonych na promocję marki. Możesz go modyfikować w zależności od efektywności tego kanału komunikacji.

Jakie są koszty narzędzi marketingowych?

Dla sprawnej realizacji strategii marketingowych ważna jest automatyzacja działań. Marketing automation pozwala zwiększyć efektywność i oszczędza Twój czas. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi ułatwia personalizację komunikacji z klientami, a więc dostarczenie im odpowiednich treści we właściwym czasie. Dzięki zastosowaniu narzędzi marketingowych skuteczniej docierasz do klientów i poprawiasz wskaźnik konwersji. A to dla e-commerce jeden z kluczowych aspektów.

Na tego typu narzędzia powinieneś przeznaczyć ok. 4% budżetu marketingowego. Chodzi m.in. o system do mailingu, CRM czy inne rozwiązania ułatwiające planowanie, wdrażanie oraz pomiar efektów kampanii. Nie musisz ponosić tych kosztów marketingowych, jeśli współpracujesz z agencją. W ten sposób unikasz też konieczności analizy i wyboru najlepszych narzędzi. Agencja marketingowa dostarczy rozwiązania dopasowane do potrzeb Twojej firmy.

Powyższe założenia są orientacyjne. W każdym biznesie działania reklamowe charakteryzują się własną specyfiką. W efekcie rozkład wag może być nieco inny.

Koszt pozyskania klienta – klucz do realizacji strategii marketingowych?

Każde działania marketingowe są nastawione na generowanie ruchu i pozyskanie klienta. Oczywiście należy je dopasować do etapu lejka sprzedażowego. Niemniej jednak celem wszystkich działań jest sprzedaż. Jak długa i kosztowna droga do tego prowadzi? O tym informuje wskaźnik Customer Aquisition Cost (CAC), czyli koszt pozyskania klienta.

CAC to kluczowy wskaźnik, który pomoże Ci ocenić, czy Twoja strategia marketingowa jest efektywna kosztowo. Pamiętaj, że wszystkie nakłady na marketing internetowy powinny Ci się zwrócić w formie zamówień. Oczywiście ważne jest budowanie świadomości marki i zwiększenie rozpoznawalności. Największą wartość dla wszystkich przedsiębiorców ma jednak realna sprzedaż.

Jak obliczyć wartość wskaźnika CAC. Jest to stosunek wszystkich wydatków poniesionych na pozyskanie klienta do liczby pozyskanych klientów. Jeżeli w danym okresie wydałeś na marketing 5 000 złotych, a pozyskałeś 50 klientów, to CAC wynosi 100 złotych.

Celem przedsiębiorców prowadzących sklepy online jest uzyskanie możliwie niskiej wartości wskaźnika CAC. To w dużej mierze zależy od optymalizacji kosztów działań marketingowych oraz ich efektywności.

Jak obniżyć koszt pozyskania klienta? Oto kilka praktycznych wskazówek:

  • optymalizacja kampanii reklamowych pod kątem uzyskania największej efektywności,
  • komunikacja w mediach społecznościowych,
  • optymalizacja strony oraz doświadczeń użytkowników,
  • inwestycja w SEO i marketing treści,
  • analiza danych pod kątem zachowań i preferencji poszczególnych grup klientów.

Wdrożenie tych zmian podniesie efektywność działań promocyjnych i obniży wskaźnik pozyskania klienta. To będzie duża ulga dla Twojego budżetu.

Wiesz już, jak ważna w kontekście firmowego budżetu jest strategia marketingowa. Podejmowane przez Ciebie działania reklamowe są bezpośrednio związane z generowaniem przychodów. Zastanawiasz się, jak zachęcić odbiorców do dokonywania zakupów poprzez odpowiednie kanały marketingowe? Znamy odpowiedź na to pytanie. Skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci zaplanować budżet marketingowy. Skorzystaj z naszego doświadczenia, które będzie pracować na sukces Twojej firmy.