Blog

Logo dla e-commerce

Wybierając logotyp dla naszego e-sklepu, często nie zastanawiamy się lub po prostu nie wiemy, jakie powinien zawierać elementy. Zadajemy sobie mnóstwo pytań. Czy kolor ma znaczenie? Co spodoba się moim klientom? Czy logo powinno nawiązywać stricte do mojej branży?

Kiedy zakładamy sklep internetowy, nazwa i logo są naszą pierwszą myślą związaną z jego wizerunkiem. To w tym miejscu stawiamy pierwsze i najważniejsze kroki marketingowe, które mają w późniejszym czasie wpływ na komunikację naszej marki z klientami. Wybierając logotyp dla naszego e-sklepu, często nie zastanawiamy się lub po prostu nie wiemy, jakie powinien zawierać elementy. Zadajemy sobie mnóstwo pytań. Czy kolor ma znaczenie? Co spodoba się moim klientom? Czy logo powinno nawiązywać stricte do mojej branży? A może puścić wodze fantazji i stworzyć coś zupełnie innego?

Najlepiej w tym wypadku zaufać specjalistom z branży kreatywnej. Jednak często jako twórcy swojej firmy mamy własną wizję na logo, bo w końcu, kto jak nie my zna tak dobrze branżę, w której działamy. Dobrze jest wtedy poznać najważniejsze zasady dobrego znaku, żeby przy współpracy z grafikiem stworzyć ten jedyny i niepowtarzalny logotyp.

Nazwa sklepu

Wbrew pozorom tworzenie logo zaczynamy właśnie od wymyślenia nazwy dla naszego sklepu. Jest to w zasadzie temat na osobny artykuł, więc poruszymy go tutaj tylko w niewielkim stopniu. Dobrze, żeby nazwa Twojej marki wyróżniała się, ale również miała skojarzenia związane z Twoją gałęzią sprzedaży (lub wartości, które chcesz przekazać). Istotne jest też, żeby była „przejrzysta fonetycznie” tzn. łatwa w wymowie oraz żeby nie budziła kontrowersji czy negatywnych emocji nie tylko w Polskim, ale również w obcym języku. Oczywiście nie oznacza to, że musisz sprawdzić znaczenie wybranego słowa dla nazwy sklepu we wszystkich językach świat 😊 Najważniejszy jest angielski, ale miej na uwadze, w jakim obszarze geograficznych będziesz chciał rozwijać sklep! Wtedy być może warto sprawdzić jeszcze kilka dodatkowych języków.

Logo dla e-commerce

Budowa logo

Logo składa się z 3 elementów, które mogą istnieć samodzielnie, jak również współgrać ze sobą. Budowę znaku dzielimy na:

  • Sygnet – znak przedstawiony w formie graficznej,
  • Logotyp – nazwa firmy przedstawiona w formie tekstu,
  • Tagline – motto, dopisek zawarty w logo. Traktowany jako dodatek, dopełnienie znaku

W jaki sposób wybrać elementy, które będą odpowiednie dla naszego sklepu? Sprawa jest bardzo indywidualna. Przed wyborem budowy własnego znaku warto przeanalizować następujące aspekty:

  • Do kogo kierujemy nasz sklep?
  • Jaka jest nasza grupa docelowa (wiek, płeć itp.)?
  • Jakie będziemy sprzedawać produkty?
  • Jakie cechy chcemy, żeby reprezentowała nasza marka?
  • Jaki styl będziemy reprezentować?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą nam sprecyzować cele biznesowe, a co za tym idzie zadecydować, jaka powinna być budowa naszego logo. Poniżej przedstawię zalety poszczególnych elementów znaku.

Logotyp typograficzny – wiele firm korzysta właśnie z takiego rozwiązania. Zabieg ten pozwala skupić maksymalną uwagę odbiorcy na nazwie. W tym wypadku stworzenie unikatowego znaku jest niełatwym zadaniem, które wiąże się nie tylko z dużą kreatywnością, ale również z potrzebą umiejętnego składu tekstu. Mówimy tutaj wręcz o zaprojektowaniu indywidualnego kroju pisma, dedykowanego specjalnie dla danej marki. Oczywiście możemy również skorzystać z istniejącego już na rynku fontu. Trzeba jednak pamiętać, że aby móc to zrobić musimy wykupić licencję lub skorzystać z kroju, który znajduję się w darmowej bazie. Gdy decydujemy się na skorzystanie z istniejącej czcionki, powinniśmy być bardzo ostrożni podczas jej modyfikacji pod nasze logo, żeby zmiana nie została potraktowana jako błąd typograficzny.

Sygnet – przeprowadzone badania mówią, że aż 74% marek korzysta tylko z samego logotypu. Dzięki sygnetowi możemy zatem nadać naszemu znakowi oryginalności. Dodatkowo daje nam on dużo możliwości „przedstawieniowych” – wykorzystując sygnet, możemy zaprezentować zarówno abstrakcyjną myśl, cechę naszej marki, jak i wprost pokazać czym się nasza firma zajmuje. Sygnet może istnieć samoistnie lub być przewodnim elementem naszej identyfikacji wizualnej, przeplatającym się przez cały projekt. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby był tylko dopełnieniem nazwy naszej firmy, nawet bezpośrednim jej przedstawieniem, jak w przypadku firmy Shell czy Apple. Dodatkową zaletą będzie możliwość odczytania z sygnetu, czym dana firma się zajmuje.
Należy zawsze pamiętać, że najważniejszy będzie pomysł i to on zbuduję nam całą narrację dla marki.

Logo dla e-commerce 2

Dobór kroju pisma

Są dwa podstawowe podziały fontów – szeryfowe i bezszeryfowe. Zastanów się, jaki jest Twój sklep i jakie produkty będziesz w nim sprzedawać. Fonty szeryfowe kojarzą się nam z tradycją, elegancją, są bardziej oficjalne. Natomiast proste kroje pisma tzw. bezszeryfowe budzę odwrotne skojarzenia – nowoczesność, prostota, minimalizm.

Wielkość liter ma również duże znaczenie. Zastanówmy się, czy chcemy złożyć naszą nazwę jedynie wersalikami (duże litery) czy również kapitalikami (małe litery). Potocznie uważa się, że duże litery kojarzą się z firmą bardziej formalną. Nie musimy jednak zbyt mocno się tym sugerować podczas tworzenia loga naszej marki, bo wielkość liter może być również uwarunkowana pomysłem projektowym.

Prostota

Synteza form i ich uproszczenie zdecydowanie zwiększa czytelność. Musimy pamiętać, że logo naszego sklepu będzie funkcjonować w różnych środowiskach i rozmiarach. Podczas projektowania warto założyć najmniejszy możliwy format naszego znaku, aby nie stracił na czytelności. Gdy uprościmy elementy i ograniczymy je do niezbędnego minimum, mniej dotkliwe stają się również dla niego błędy reprodukcyjne tj. błędy słabej jakości ksero czy źle skompresowany plik. Z mniej technicznego punktu widzenia im więcej jest niepotrzebnych elementów, tym bardziej rozpraszają one naszą uwagę. Codziennie jesteśmy atakowani przez taką ilość bodźców, że nasz mózg nie jest w stanie zapamiętać elementów rozbudowanego znaku. W naszej pamięci z reguły zostają tylko znaki maksymalnie uproszczone.

Kolor

Dobór kolorów nie powinien być przypadkowy oraz nie należy polegać wyłącznie na naszych preferencjach. Kiedy patrzymy na coś, pierwsza dociera do nas informacja o kolorze. Potrafimy skojarzyć sobie markę z danym odcieniem czy zestawem kolorystycznym. Najważniejsze to dobrać odpowiedni kolor pasujący w swojej palecie do branży oraz grupy docelowej, do której kierujemy nasze produkty. W sklepie skierowanym do mężczyzn nie znajdziemy różowej palety, a w marce dziecięcej na próżno szukać stonowanych kolorów. Tutaj równie dużą uwagę musimy skupić na naszych potencjalnych odbiorcach, bo to właśnie do nich będziemy kierować nasze usługi.

Logo dla e-commerce 3

Konsekwencja

Nie da się zbudować rozpoznawalnej marki, nieustannie zmieniając swój wizerunek. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze przemyślenie naszego znaku i branży. Logo powinno od początku być zaprojektowane tak, aby sprostało próbie czasu. Późniejsze zmiany identyfikacji wiążą się z dużym ryzykiem i kosztem. Drastyczne modernizacje powodują zerwanie więzi z naszymi stałymi klientami, którzy przywykli do obecnego wizerunku.

EPS, PDF, SVG

Coraz więcej jest mediów, w których prezentujemy nasze logo. Często wymaga to od nas, aby nasz projekt zapisany był w wielu formatach. Zatem zawsze dopilnuj, żeby plik z twoim logo był zapisany zarówno jako grafika wektorowa, jak i rastrowa w formatach: Ai, EPS, PDF, SVG, JPEG, PNG.

Zakończenie

Uważam, że logo jest najważniejszym elementem graficznym Twojej marki i to od niego zaczyna się cały proces marketingowy. Dlatego tak istotne jest prawidłowe przygotowanie projektu na tak wielu płaszczyznach. Oczywiście możesz samodzielnie porwać się na próbę wykreowania własnego wizerunku, jednak najlepszym pomysłem w tym wypadku jest zaufanie specjalistom. To jakie „pierwsze wrażenie” zrobimy na odbiorcach naszych usług, może popchnąć do przodu lub położyć na łopatki nasz biznes. Najlepszą formą współpracy jest wspólne wypracowanie identyfikacji wizualnej z dobrym grafikiem i agencją reklamową, która pozwoli wyróżnić Twój sklep internetowy na ogromnym rynku e-usług.