

TikTok dla firm – Jak to robić?
Aplikacja dla dzieci czy potężne narzędzie dla Twojego biznesu? 🤔
Dziś Bartek i Natalia rozwieją wiele tajemnic TikToka i przybliżą Wam najważniejsze aspekty związane z promowaniem marki w aplikacji 💡
Wersja do oglądania:
Wersja do czytania:
Bartek
Cześć Natalia!
Natalia
Halo.
Bartek
O czym będziemy dzisiaj rozmawiać?
Natalia
Dzisiaj będziemy rozmawiać o moim ulubionym medium, jakim jest TikTok.
Bartek
Mój też ulubiony, kocham TikToka.
Natalia
Dlatego tutaj pracuję, chyba…
Bartek
Może być, że to właśnie o to chodzi. Ale ja, jak wiesz, muszę kasować.
Natalia
Wiem, wiem, wiem, rozumiem. Natomiast ja nie kasuję. Jestem totalnie tam.
Bartek
Jesteś uzależniona totalnie?
Natalia
Jestem totalnie uzależniona.
Bartek
I każdą wolną chwilę w pracy poświęcasz na TikToka?
Natalia
Tak, dokładnie, w pracy poświęcam każdą wolną chwilę. Nic nie robię, tylko siedzę na TikToku.
Bartek
No tak mi się wydaje. Przechodzę, to tak widać, że tam scrollujesz.
Natalia
Oczywiście na naszym ProjectUPowym.
Bartek
I dla klientów.
Natalia
I dla klientów. Dokładnie. Ale tak, to… Nie no, tak poważnie. To naprawdę uzależniająca aplikacja. To na pewno. Na pewno w niej spędzamy dużo czasu, ale fajnie, że teraz można to też przekuć jednak w pracę. I rzeczywiście to, że tam siedzę, to jednak przydaje mi się właśnie w pracy. Czy dla klientów, czy dla nas?
Bartek
No tak, chyba się nie da robić dobrze kontentu na TikToka dla klientów nie będąc obecnym na tym TikToku bardzo mocno.
Natalia
Na pewno. To na pewno przez to, że to też jest takie specyficzne medium i ono jednak mimo wszystko się tak rozwija, rozwija i jeszcze tam dużo można zdziałać na pewno, ale też trzeba trochę zmienić swoje podejście do social mediów. Jeżeli chodzi o TikToka.
Bartek
Tzn. Na jakie zmienić?
Natalia
Na takie luźniejsze? To trochę wymusza na nas taki lżejszy kontent. Może bez super profesjonalnej obróbki tego wideo czy tych zdjęć, które pokazujemy, raczej video tak jakbyśmy to nagrali w tej samej sekundzie.
Bartek
Mam taką obserwację, a właściwie doświadczenie, może to ładniejsze słowo. Robiliśmy kampanie testową dla jednego z klientów z branży e-commerce na TikToku, ale płatną kampanie reklamową. No i zrobiliśmy video, puściliśmy z jakimś tam ruchem na stronę. Jakieś tam wyniki były, ale nie tak dobre jak byśmy oczekiwali tego i wnioski były z tego dwa. Pierwsze, że może to medium jeszcze nie generuje sprzedaży tak mocno, bo ludzie tak tam są bardzo mocno nastawieni na rozrywkę i bycie w aplikacji, a nie wychodzenie gdzieś. A drugie, to dostaliśmy od TikToka taką poradę z centrali z Warszawy, że za dobre wideo zrobiliśmy, zbyt profesjonalne.
Natalia
Dokładnie, dlatego po prostu boomerzy tam być nie mogą. Żartuję. Oczywiście. Natomiast jest tak, jest to takie, jest to taka aplikacja bardziej kierowana pod tę generację Z, czyli robimy wszystko tak właśnie na luzie, na luzie, na luzie. Nie chcę powiedzieć brzydko, na odwal, ale trochę tak, też trochę.
Bartek
Tak musi być, trochę.
Natalia
Takich, trochę musi być na odwal też zależy co chcemy osiągnąć, bo ten TikTok już tak bardzo się rozwinął, że rzeczywiście jest wiele branż, które oprócz tego, że tworzą taki kontent z poczuciem humoru, zabawne filmiki, to oprócz tego jeszcze tworzą rzeczy bardziej profesjonalne w czymś np. powiedzmy jest to jakaś klinika urody, powiedzmy tak to oni chcą przedstawić swoje zabiegi też z takiej profesjonalnej strony. Czemu ty kliencie chcesz ten zabieg? Bo nie chcę mieć zmarszczek.
Bartek
Ale jest się trochę profesjonalistą, trochę momentami, bo też jest dużo dzielenia się wiedzą. Przynajmniej na moim TikToku jest dużo oczywiście o marketingu.
Natalia
Bywa, bywa, teraz coraz więcej, coraz więcej.
Bartek
No to dobrze. Pochwalę projekt Nie, jest. I w Polsce dużo amerykańskich marketerów ogląda i oni faktycznie tam są. Fajny kontent w takim stylu, ale dosyć merytoryczny. Taki, że on ma szansę przekazać jakąś wiedzę, ale też jest na tyle lekki, że to się dobrze ogląda. Dokładnie tak. Ale tu właśnie widzę największy problem jeżeli chodzi o TikToka dla firm albo dla marek. Bo mówimy lżejszy kontent. No ale tak, muszą być jacyś ludzie. No raczej ciężko, bez ludzi, ciężko. Ryanair na przykład, kojarzysz?
Natalia
No okej, ale. No ale dalej no musi.
Bartek
Bo to jest wyjątek potwierdzający regułę. Jest jeszcze, ale to dla tych, którzy nie wiedzą, to Ryanair ma taki profil, gdzie są samoloty z dającymi bużkami i polecamy.
Natalia
I bardzo taki edgyhumor. Także jest to coś dziwnego przy tak dużej korporacji. Bo to też…
Bartek
Dlatego mają miliony viewsów.
Natalia
Dlatego dokładnie poszukują gdzieś tam. Nie pasuje ci ich… Myślisz Ryanair, to nie myślisz o tym, że mają TikTokowy to humor, tylko myślisz, że są poważną korporacją?
Bartek
Ale się otworzyli na to i dzięki temu docierają do młodych ludzi.
Natalia
Dokładnie. I to jest bardzo duży plus.
Bartek
Bo z punktu widzenia marketingowego, to to jest kolejny kanał dotarcia i ta grupa docelowa, która tam jest, to są raczej ludzie młodsi, chociaż podobno gdzieś tam widziałem jakieś statystyki, że 30 latkowie przyjmują, te staruchy tam po trzydziestce, no bo to one przejmują. Jest ich więcej niż tych młodych, ale to pewnie dlatego, że był wtedy wyż demograficzny. To jest jakiś tam kanał dotarcia do młodych odbiorców.
Natalia
No, zdecydowanie do młodych.
Bartek
Więc teraz robienie kontentu, który jest niedostosowany do młodych odbiorców, trochę mija się z celem.
Natalia
No tak, ale z drugiej strony ja uważam, że tutaj przede wszystkim istotne jest, mogę powiedzieć, jak to jest u nas w ProjectUPie. Na przykład mamy warsztaty z każdym klientem na początku naszej współpracy i gdzieś tam w tych warsztatach jesteśmy w stanie wyciągnąć z klienta, jak on chce, żeby jego firma była postrzegana w tych social mediach. I o ile przy TikToku nie możemy się tak stuprocentowo trzymać tych założeń, bo tak jak sam powiedziałeś, chcemy dotrzeć do tego młodego klienta, chcemy dotrzeć do młodej osoby, która niekoniecznie się wpisuje w te wszystkie wymogi, to myślę, że to jest istotne i fajnie to wziąć pod uwagę, bo nawet jeżeli robimy jakiś śmieszny content, to warto go przeplatać z takim bardziej profesjonalnym, który właśnie może dotrze do jakiegoś millenialsa. No ale na pewno wiele firm ma z tym jeszcze taki problem, żeby się po prostu wyluzować na tym TikToku.
Bartek
Bo budujemy wizerunek profesjonalnej firmy, a tu nagle mamy sobie jaja robić.
Natalia
No tak, ja wiem, ja wiem o tym, ale jestem. Szczerze mówiąc, to obserwuję to z wielkim zaciekawieniem, jak to się ułoży w przyszłości, Czy rzeczywiście będzie tak, że wrócimy znowu? OK, jesteśmy profesjonalni, pompatyczni trochę, czy jednak będziemy szli w tę stronę Ryanaira albo Duolingo?
Bartek
No tak, ja kocham TikToka. Korzystam, ale też mam takie opory żeby zrobić. Na każdy pomysł się zgadzam, ale najgorsze jest ja mam opór i muszę go przełamać. Tak, robię to świadomie. Wiem, że jest ten opór i że go przełamuję i co wymyśli Natalia to zamykam oczy i mówię robimy.
Natalia
Nawet ostatnio mieliśmy TikToka jak to właśnie wygląda.
Bartek
Dokładnie i zobaczymy gdzie nas to zaprowadzi.
Natalia
Mam nadzieję, że właśnie tam, gdzie Ryanair.
Bartek
Tak, ale dla mnie jeszcze to, że dlaczego my robimy TikToka. Raz, żeby pokazać naszym klientom czy potencjalnym klientom, że potrafimy, ale też cały czas rekrutujemy dodatkowych specjalistów do agencji. No i to są raczej ludzie młodsi niż starsi. Tak, to są raczej ludzie tacy w 25-35, a nie 50+. No i teraz dla części z tych osób ten TikTok to jest taki kanał, który jest fajny i to może z punktu widzenia rekrutacji nam pomóc, to ja tak to postrzegam, że pójdę do agencji, która po pierwsze jest nowoczesna, jest w kanałach, ma dystans do siebie, jest fajna energia, to jest miejsce, gdzie chcę pracować i też pod tym kątem bardzo mocno patrzę, że to może nam pomóc przy rekrutacji.
Natalia
Tak, na pewno. Ja uważam, że to jest w ogóle super. Tak, jeżeli ja chcę gdzieś iść do pracy, jestem właśnie na przykład po studiach, praktycznie i jak widzę coś takiego, no to mam w głowie, że ok, oni są wyluzowani, nie będę musiała tam udawać, ale jest to, jest to istotne. Myślę, że dla wielu ludzi jest to istotne i będzie coraz bardziej istotne, bo jednak wydaje mi się, że gdzieś tam tej interakcji między ludźmi one się trochę zmieniają, jest ich trochę mniej. Zaczynamy się bać rozmawiać przez telefon. Jest taki żart, że właśnie generacja Zet nie umie rozmawiać przez telefon, bo się boi. No ale, ale, ale… No właśnie. Myślę, że ten TikTok może być też jakimś takim kanałem, że o fajnie, że oni robią coś takiego. Jako klient też na pewno bym, jakbym chciała TikToka od nas, od agencji na pewno bym sobie zobaczyła, że super, super montaż.
Bartek
No, a jeszcze coraz więcej mamy zapytań o kontent. To marki, firmy zaczynają dostrzegać siłę tego kanału. Przede wszystkim pewnie dlatego, że dzisaj te milionowe wyświetlenia organicznie są dalej możliwe. Być może w przyszłości nie będą. Tu niekoniecznie, bo ja mam na to swoją teorię. Facebook, Instagram należący do Facebooka, LinkedIn. Oni muszą zarabiać pieniądze. Facebook, Instagram zarabiają na reklamach, LinkedIn bardziej zarabia na kontach premium i trochę na reklamach. Bo to są amerykańskie korporacje, mają scenariusze, muszą generować zyski, wypłacać dywidendy itd. A TikTok jest chiński, tak jak wiadomo, tam trochę inny ustrój gospodarczy panuje. Oni nie muszą de facto zarabiać, bo być może, a wręcz na pewno w jakiś sposób obrabiają, handlują naszymi danymi. Tak więc być może ktoś zawsze będzie generował duże wyświetlenia organiczne i ten system reklamowy, który jest bardzo dobrze przygotowany, top materiały, jeżeli chodzi o naukę tego systemu TikTok dostarcza. On może nie być do końca wykorzystywany, bo być może nie będzie musiał generować zysków, bo rząd chiński będzie miał w tym inne cele.
Natalia
Jest to jakaś teoria, jest w ogóle ta teoria, że TikTok ma trochę inny cel? Tak, gdzieś tam.
Bartek
W sensie?
Natalia
Propagandowo trochę też. No więc tak, no może tak być może tak być jak najbardziej. Też mnie zadziwia to, szczerze mówiąc, że no nie oszukujmy się, my rozmawiamy dzisiaj jako o czymś nowym, ale on nie jest wcale taki nowy.
Bartek
Wiesz, jak się nazywał?
Natalia
Musical.ly
Bartek
Musical.ly
Natalia
Pamiętam, byłam wtedy w gimnazjum i trzeba było dziwne rzeczy robić, trząchać.
Bartek
No ja nie widziałem na oczy, ale kojarzę, że było.
Natalia
Był nawet taki… Widziałam ostatnio właśnie na TikToku filmik, który wyśmiewa sposób nagrywania jaki był na musical.ly, bo tam nagrywało się pod muzykę i bardzo pod bit i np. robiło się takie różne sztuczki w stylu, że ten telefon się jakoś tam coś tam dzieje. No w każdym razie to.
Bartek
Wracając do meritum jak robić to dobrze? Jak robić to sensownie, jak firma powinna podejść do TikToka?
Natalia
To na pewno powinna się otworzyć. I to jest pierwszy krok.
Bartek
Dobry, ale mamy pracowników, którzy nie są tacy otwarci. I co wtedy?
Natalia
No wtedy ciężki orzech do zgryzienia. Nie ukrywam.
Bartek
Trzeba zatrudnić kogoś, kto będzie otwarty.
Natalia
Tak. Dokładnie. No ja jestem dosyć otwartą osobą, więc nie mówię, no to jest ciężkie. Jak nagle spotykasz się z jakąś taką ścianą i chcesz coś nagrać, żeby było fajnie, ale ta osoba się nie czuje komfortowo i to jest w pełni zrozumiałe, bo wiadomo, nie każdy się czuje komfortowo przed kamerą czy przed aparatem, no i nie chce też wystawiać swojego wizerunku. To też jest duży problem i dlatego uważam, że to powinno iść odgórnie i najpierw to pracodawca powinien ustalić ze swoim zespołem. Hej, robimy TikToka, pasuje wam to, nie pasuje wam to? Nie pasuje wam to? To już są jakieś wewnętrzne ustalenia? Ale jeżeli ten zespół się na to zgadza, to się na to zgadza i wtedy przychodzimy my jako agencja i gdzieś tam. Fajnie by było jakby ten zespół o tym wiedział, że tak będzie. A nie, że hallo tu Natalia i teraz będę was nagrywać.
Bartek
Jest taki jakiś ten mem czy trend na TikToku, że przychodzi znowu ta baba od TikToków.
Natalia
My właśnie ostatnio nagraliśmy. No i rzeczywiście to jest w pewnym momencie problematyczne, także na pewno przygotowanie zespołu do tego jest kluczowe, bo to potem ułatwia bardzo pracę.
Bartek
Też to czuć. To tak, jak ktoś, kto robi na siłę albo został zmuszony to…
Natalia
Czuć i jeszcze na przykład czuć zaangażowanie jakiejś osoby w tym zespole. To też jest super w ogóle i to jest akurat zaskakujące, bo ludzie są raczej na nie niż na tak, jeżeli chodzi w zespole, żeby nagrywać, tak, jeżeli chodzi o nagrywanie TikToków, a też spotkałam się z taką super zaangażowaną postawą i to było bardzo fajne i takie świeże podejście.
Bartek
Że to otwieranie, bo to jest coś nowego, coś innego. Ludzie się boją, mówią, na pewno słyszeli różne rzeczy, prawdziwe, nieprawdziwe, więc to.
Natalia
No i właśnie tu pojawia się ta kwestia tego, że trzeba się gdzieś tam do tego TikToka otworzyć i na jego charakter, tak. Bo o ile na Instagramie piękne zdjęcia, wszystko ma być po prostu tip top, to na TikToku to nie. No i teraz jak to wytłumaczyć? Żeby, że tutaj robimy tak, a tutaj totalne przeciwieństwo, to trochę trzeba to po prostu zrozumieć, otworzyć się, zaakceptować i zaufać. Tak myślę, że zaufać, że ta głupia baba od TikToków coś tam umie.
Bartek
Może coś wie.
Natalia
Może coś, co działa, co nie działa. No tak, tak, tak, myślę, że warto zaufać często, tym bardziej, że tak jak mówisz, jest to eksperyment. My dzisiaj znamy jakieś tam możliwości TikToka jeżeli chodzi o marketing, ale to dalej jeszcze wszystko się rozwija. Więc myślę, że zaufać, obserwować i otworzyć się na te tematy i gdzieś tam nie zamykać się, że jak jesteśmy firmą powiedzmy IT to nie możemy robić, bo właśnie bardzo możemy.
Bartek
Dużo jest w ogóle IT na TikToku. Ja bym polecał każdej firmie IT robienie TikToków pod rekrutację.
Natalia
Właśnie też.
Bartek
Rekrutacja, że ci ludzie, którzy dzisiaj są może na studiach. Firmy IT Software House w szczególności walczą o programistów. Klientów mają pod dostatkiem, walczą o programistów. I teraz tacy młodzi ludzie, którzy kończą studia i są gdzieś bliżej twojego wieku niż mojego, to jest ktoś, kto zobaczył O, to jest fajna firma, Oni mają dystans do siebie, fajny klimat, fajni ludzie, fajne projekty, to ich to bardziej przekona niż idealny wpis na Facebooku.
Natalia
To w ogóle nie przekonuje. No właśnie dla mnie jest jakby… Z góry wiesz, że jest to kłamstwo.
Bartek
Czemu?
Natalia
No ale jest coś takiego. Nikt tak nie mówi. Tak w życiu. Na pewno robi na mnie większe wrażenie, jak firma ma odwagę wyjść i pokazać się z takiej mniej poważnej strony nawet. To też na pewno zależy od podejścia do życia i od charakteru tej osoby. Ale myślę, że im młodsze te osoby, tym bardziej do nich jednak będzie docierać to medium video.
Bartek
Na pewno.
Natalia
Krótkie medium video, bo to też musi być określona liczba sekund.
Bartek
No ale teraz już są długie filmy.
Natalia
Są, ale szczerze? Zawsze przewijam.
Bartek
Ale jakieś ciekawe to oglądasz?
Natalia
Tak jak jest ciekawy to oglądam. No ale co? Naprawdę już nie wiem o czym musi być. O Kim Kardashian.
Bartek
Nie no, są takie materiały. Ja mam tylko duże piłki nożnej.
Natalia
A no tu tak.
Bartek
To i np. 10 najładniejszych bramek w premier league w sezonie.
Natalia
Ale te 10 minut oglądasz?
Bartek
Nie wiem czy mają 10? Nie no 10 pewnie nie.
Natalia
Ale to właśnie teraz jest chyba to. Tylko nie wiem czy wszyscy już mamy tę opcję 10 minutową.
Bartek
Nie, te 3 minutowe.
Natalia
No to 3 minuty to jeszcze spoko. 10 minut to już jest…
Bartek
To musiał być super top, szczególnie, że jest ten…
Natalia
Tak, tak to jest. Kiedyś gdzieś czytałam, że to jest najbardziej uzależniający ruch na świecie. Scrollowanie.
Bartek
No i jeszcze taka obserwacja nie wiem czy się zgodzisz. Jeżeli chodzi o TikToka, mamy dwie zakładki obserwowani i te standardowe Dla Ciebie.
Natalia
Dla Ciebie i znajomi.
Bartek
Tak, tak jak w większości mediów społecznościowych na pierwszy plan są wystawiani ci znajomi ci co publikują, znajomi itd. A tutaj wręcz przeciwnie domyślnie jest ten feed taki, który Ci generuje algorytm, a znajomi są gdzieś tam schowani. Nie wiem jak Ty, ale ja łapię się na tym, że wchodzę na chwilę na TikToka, na taką godzinkę, wchodzę na chwilę, minęła godzina… Faktycznie nie przeglądam tych znajomych. Dopiero jak mi się przypomni, a jeszcze jest, to może sobie coś tam zobaczę. Tylko faktycznie idę przez ten feed.
Natalia
No myślę, że to jest przede wszystkim spowodowane tym, że ten TikTok na początku przekształcił się z tego musical.ly w tego TikToka, wszyscy mieli takie eee, jakiś taniec, jakieś takie rzeczy. Nikt nie podchodził poważnie, trochę wstyd. Ja pamiętam, jak taki wstyd to był.
Bartek
Ja myślę, że dla wielu.
Natalia
Dalej jest.
Bartek
Jest.
Natalia
Tak, tak, no taki wstyd, że TikTok dla dzieci i dlatego wielu znajomych w dalszym ciągu moich np. nie TikToka, bo co ja mam tam oglądać. A poza tym ja moich znajomych znam, tak? A ja chcę widzieć, widzieć nowe rzeczy.
Bartek
Ciągle coś.
Natalia
Nowego, ciągle coś nowego, no cały czas ta dopamina.
Bartek
Ale dobra, może znajomi znajomymi? Ale masz tych ludzi, których możesz obserwować i tak.
Natalia
Ale oni mi się wyświetlają potem w Dla Ciebie.
Bartek
Oczywiście, że tak.
Natalia
To jest jakoś dziwnie skonstruowane.
Bartek
To jest najlepszy algorytm świata.
Natalia
Tak, ale tak najlepszy, bo rzeczywiście pokazuje Ci wszystko to, co chcesz zobaczyć.
Bartek
I się uczy.
Natalia
Bardzo szybko się uczy, szybko, dokładnie. Ale dla mnie jest właśnie to dziwne, że z jednej strony ja obserwuję kogoś tak, ale to nie jest mój znajomy. To dlaczego nie mam znajomych? W sensie w tych obserwowanych znajomych? Mam go w tym dla Ciebie, w którym pokazuje, tak?
Bartek
I tu i tu jest chyba.
Natalia
Tak? A nie, to mi się wydaje, że ja zawsze widzę w Dla Ciebie. Nie wiem jeszcze. Ciekawe. No ale dobra, no jest jakiś tam…
Bartek
Tak mi się wydaje. Ja widzę w tym szansę, bo jeżeli użytkownicy są nastawieni na to, że chcą cały czas coś nowego i im się pojawiamy jako marka, to jest większe prawdopodobieństwo, że my się przebijemy przez ten przekaz, niż gdyby była odwrotna tendencja, że przede wszystkim są znajomi, znajomi, znajomi, a my tylko się tam od czasu…
Natalia
No tak, bo to wtedy znowu jest na tej samej zasadzie. I właśnie do czego zmierzam? W którymś z naszych wątków już wielu, że to jest dla mnie ciekawe, że ten TikTok to wcale nie jest taki nowy. A dalej hashtagi na przykład na TikToku są bardzo ogólne i nie używamy tak jak na Instagramie już takich niszowych, że po prostu jakieś tam 100 osób użyło tego hashtagu. Tylko rzeczywiście używamy tych ogólnych hashtagów. Wrzucam na naszego TikToka filmik to robię hasztag marketing i jest OK.
Bartek
I koniec.
Natalia
I koniec. I to nie jest straszne, że tak to właśnie zrobiłam.
Bartek
To jest dobre. Tak, z tego co czytałem to właśnie TikTok – jeden hashtag i to ogólny i TikTok sam już będzie umiał znaleźć odpowiednią grupę.
Natalia
Ja zawsze daję z 3. No ale tak generalnie, jest to jest ciekawe, że mimo tego, że ta aplikacja już jakiś czas tam mieli to wszystko, jest i istnieje, to dalej też to jest takie ogólne. Dla mnie bardzo ciekawe. Nie rozumiem tego.
Bartek
Też tego nie rozumiem. W tym artykule, który czytałem autor twierdził, że jeżeli wrzucisz zbyt wiele hashtagów, to aplikacja nie będzie rozróżniać co jest ważne, co nie jest ważne, więc trafi to do wszystkiego i do niczego. Po to jeden czy trzy hashtagi dość ogólne, bo oni sobie podobno sami super poradzą. No i patrząc po tym, jak ta aplikacja rośnie i jak jest wciągająca… To działa.
Natalia
Działa, działa, działa, ale też jest znowu to wyparcie materiału zdjęć przez materiał video. To jest następna sprawa.
Bartek
Dlatego trzeba robić wideo teraz.
Natalia
No tak, tylko.
Bartek
Już mamy rok video.
Natalia
Na zdecydowanie, już chyba dwa lata.
Bartek
No tak, ale w marketingu rok wideo jest od 10 lat, jak nie lepiej. To jest rok video. Wcześniej przed YouTubem filmy na stronach były popularne, że musi być film na stronie, bo to jest rok video, bo to jest rok video, bo to jest. Ja o tym słyszę od kilkunastu lat, ale teraz faktycznie to jest czas video, to już nie ma odwrotu, to jest czas video. Niekoniecznie takie super pro, że masz całą ekipę. Montaż tego.
Natalia
Właśnie nie, właśnie takie, że ja sama to zrobiłam przed sekundą i teraz i dzielę się.
Bartek
A słyszałaś, jest taka nowa aplikacja BeReal.
Natalia
Tak, no, nawet założyłam tam konto.
Bartek
Jesteś krok dalej ode mnie.
Natalia
Ale jeszcze na tym jakby się skończyło, jak zobaczyłam, że to robi zdjęcie z przednią kamerą i tylnią. No, to przeraziłam się. Nie wiesz czy tam jeszcze z jednej kamery jesteś w stanie zapanować nad tym obrazem, a z drugiej?
Bartek
To może powiedzmy, bo nasi widzowie mogą nie mieć świadomość, że TikTok to już jest dla starych.
Natalia
TikTok boomer.
Bartek
Jest nowa aplikacja, nazywa się BeReal. Opowiesz o co tam chodzi?
Natalia
Chodzi o to, o co w każdej aplikacji, czyli żeby się dzielić ze swoimi znajomymi chwilami z życia. Z tym, że na Instagramie mamy strasznie dużą kontrolę nad tym, co wrzucamy. Jak w każdej aplikacji.
Bartek
I też jest to idealne, nie? Instagram idealne zdjęcia.
Natalia
Tak, idealne zdjęcia, wszystko jest przerobione. Natomiast w BeReal jest tak, że robimy zdjęcie w tej sekundzie, mamy na to chyba jakiś określony czas.
Bartek
Takie jakieś okienko krótkie, dajcie 3 minuty i musisz…
Natalia
Musisz i nie ma zmiłuj. I jeszcze oprócz tego, że sobie robicie super selfie i patrzycie i super wygląda, a on robi w tym samym momencie zdjęcie tą drugą, drugim aparatem i trzeba pamiętać o tym trochę, ale w każdym razie… No i wysyłamy do naszych znajomych i chyba ta osoba dostaje powiadomienie.
Bartek
Tam jest tak jeśli dobrze pamiętam przede wszystkim, że tak. Masz na to jakieś okienko czasowe typu dwie minuty, robi dwoma aparatami zdjęcie, nie masz filtrów, nic, nic, nic, bo ma być real. Dokładnie, i jeżeli nie opublikujesz to tracisz dostęp do aplikacji do czasu kolejnego okienka, kiedy możesz zrobić zdjęcie.
Natalia
I właśnie, to jest istotne, bo to też nie jest tak, że wy sobie zrobicie zdjęcia kiedy chcecie. Tylko 15ta, robisz albo dowidzenia.
Natalia
Cyk, powiadomienie, robisz, jak nie zrobisz to nie masz dostępu.
Natalia
Czyli oni są tacy… Jak nie chcesz to nie musisz tu być. No i to jest pociągające dla wielu osób. Odrzucają ich po prostu. No tak, jest to ciekawe. Jest to ciekawy koncept. Natomiast czy to się ma prawo rozwinąć na coś innego niż właśnie relacje międzyludzkie?
Bartek
Też mi się wydaje, że nie, że to będzie ciężko z tym. No bo jednak w pracy jesteśmy, coś robimy, nie możemy… Ja myślę, że to będzie tylko taka ciekawostka, nie, że tam chwilę sobie pożyje i…
Natalia
Z moich znajomych na insta, oczywiście, bo to jest też tak, że chcesz dodać tych znajomych, tak? To musisz udostępnić gdzieś to, że jesteś w tej aplikacji, to udostępniasz na instagramie. No i ja mam wiele osób na instagramie, obserwuje i z 3 razy widziałam tę aplikacje tylko na storisach u kogoś, więc nie wiem. No rozwija się, ale w którą stronę to pójdzie. Raczej ciekawostka. Pewnie też tak myślę.
Bartek
No dobrze, Natalia, a może powiesz jak to wygląda? Tak praktycznie, jak my pracujemy z klientem, robimy do niego kontent na TikToka? Jak to działa?
Natalia
Działa to tak, że ja dostaje informacje.
Bartek
Działa to dobrze przede wszystkim.
Natalia
Przede wszystkim działa to dobrze. Dostaje od mojego szefa informację: Natalia, tutaj będziemy robili TikToka. To ja robię reaserch pod danego klienta. Powiedzmy, że jest to np. właśnie dentysta.
Bartek
Ok.
Natalia
No i ja robię taki reaserch na TikToku. Okazuje się, że dentyści w Stanach po prostu… Każda klinika dentystyczna w Stanach ma TikToka. I naprawdę też, że tak powiem, mają taki edgy humor i tam jadą po bandzie czasem. No i tak to ja robię reaserch, przygotowuję przykładowe rzeczy, trendy, dźwięki, które możemy nagrać, wysyłam to do klienta. Klient mówi to fajne, to za dużo, przesadziłaś dziewczyno. No i tak sobie o tym rozmawiamy. Znajdujemy ten złoty środek i potem ja pędzę, żeby nagrać tego TikToka i poznajemy się z zespołem i mówię jak to będzie wyglądać. I oswajam też tych ludzi z tym jak będziemy nagrywać i że to będzie się działo regularnie. Jesteśmy przyzwyczajeni, no i co jest potem? No i potem po prostu nagrywamy, nagrywamy, ja to montuję i te efekty końcowe pokażę klientowi. Jemu się to spodoba, bo jestem wspaniała w swoim fachu. I tak, i tak to działa. I tak się kręci to życie.
Bartek
Lubisz to.
Natalia
Robić? Lubię. Ja najbardziej lubię montować zauważam. Lubię montować bardzo, bo przez wiele lat robiłam zdjęcia, gdzieś tam ta obróbka też dla mnie zawsze była tych zdjęć bardzo fajna.
Bartek
To ja chyba dokładnie na odwrót. Gdybym miał pojechać, zrobić show, nagrywać, wymyślać, a potem usiąść do tego i to zmontować…
Natalia
Jest to czasoczasochłonne.
Bartek
Widzę te raporty czasowe i się zastanawiam jak jeden film można 16 godzin montować.
Natalia
Nie no, słuchaj. Jak ja ostatnio montowałam TikToka, to naprawdę… Naszego TikToka, na którego musimy zaprosić, ProjectUP. To ja to robiłam dwie godziny jak nie trzy.
Bartek
Ten krótki filmik?
Natalia
Nie, był długi. Dzień z życia social media specjalist.
Bartek
Na urlopie byłem.
Natalia
Właśnie, widzicie. Nie no, naprawdę montowałam go długo, bo wiesz, chcesz się zgrać z tym dźwiękiem? Chcesz się zgrać z napisami np. dodawanie napisów? No jest to praca jest, ale ja to lubię i uważam, że jakoś tak myślę, że to po prostu przychodzi mi naturalnie i nie mam z tym problemu. I na pewno warto jest być kimś takim otwartym. I ja jestem przyzwyczajona do tego, że na początku może niekoniecznie każdy jest super chętny, no ale co.
Bartek
Potem się ludzie otwierają.
Natalia
Jak im pokażesz, że to wcale nie jest takie straszne.
Bartek
Tak, jest wesołe, że jest pozytywny odbiór.
Natalia
Dokładnie, że na pewno nikt nie odbierze jak… No może zawsze się ktoś znajdzie. Ale to nie jest tak, że myślę, że to ma więcej plusów niż minusów.
Bartek
A my kiedyś hejtera mieliśmy, chyba mieliśmy hejtera.
Natalia
Pozdrawiamy. Pozdrawiamy. Tak, ale już odpowiedzieliśmy hejterowi.
Bartek
Ale to znaczy, że nas zauważają, nie?
Natalia
Tak. Wzbudzamy jakieś emocje.
Bartek
Tak chyba to jest.
Natalia
Czy one są dobre czy złe? Ważne, że są. Nie no, mamy jednego. Mieliśmy takiego jednego.
Bartek
Ale myślisz, że długofalowo… Pewnie Ty myślisz, że warto, tego TikToka ciągnąć. To jest coś, co zostanie z nami na zawsze? Jak Facebook, Instagram czy…
Natalia
Myślę, że ma szansę. Ale też nie wiem czy nie umrze jak Vain.
Bartek
Albo też Spanchat. Jeszcze żyje? W Polsce chyba nie.
Natalia
Nie żyje, bo Kylie Jenner w 2016 powiedziała „ktoś używa snapchata?”, i Snapchat krach na giełdzie.
Natalia
Koniec.
Natalia
Po korporacji. Nie, bo ja nie jestem generacją Z wcale. I jestem trochę starsza niż generacja Z, się okazuje. Tak, też byłam w szoku, ale w każdym razie. W każdym razie do czego zmierzam. Zmierzam do tego, że zauważyłam ostatnio, że właśnie coraz więcej tej generacji Z na TikToku mówi o tym, że Snapchat, Snapchat, coś tam Snapchat. Ja właśnie myślałam, że już nikt tego nie używa.
Bartek
A może teraz przez to, że jest niszowy to jest alternatywnie, nie?
Natalia
Myślisz? Że be real? No może tak, ja byłam zszokowana.
Bartek
Marketingowo się w ogóle nie przyjął.
Natalia
Marketingowo Snapchat… Chociaż! Ja pamiętam takie czasy, że była na przykład blogerka Mercedes i ona właśnie na Snapchacie dużo rzeczy reklamowała, bo wszyscy wiemy, że Stories kiedyś nie istniały, prawda?
Bartek
Bo zostały ukradzione.
Natalia
Zostały ukradzione ze Snapchata. A więc Jessica Mercedes nie promowała marki na storiesach, bo ich nie było.
Bartek
Tak, ale odkąd Instagram ukradł storiesy, to już Snapchat…
Natalia
Jeszcze ta Kylie Jenner na Twitterze i koniec.
Bartek
Jest po zabawie.
Natalia
No dokładnie tak. Także ma szansę TikTok.
Bartek
Ja myślę, że ma duże szanse, że już z nami zostanie, to dołączy do tego świata mediowego na stałe. Że to zbyt dobre jest, zbyt angażujące, żeby mogło umrzeć.
Natalia
Tak też tak myślę, jest za cwana ta aplikacja.
Bartek
OK, chyba mamy pierwszy odcinek. Kolejny, chętnie nagramy o TikToku, ale już o systemie reklamowym.
Natalia
Z chęcią. I też myślę, że warto powiedzieć, że jeżeli ktoś chciałby się dowiedzieć więcej o TikTokowych sekretach, to musi zostawić komentarz.
Bartek
I zapraszamy na naszego TikToka. Natalia będzie się dzielić wiedzą regularnie na temat tego, jak robić fajnie TikToka dla firm.
Natalia
Tak.
Bartek
Dziękuję.
Natalia
Dziękuję bardzo.